The effect of REACT strategy assisted by GeoGebra software on students' mathematical representation ability
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arbain, N., & Shukor, N. A. (2015). The effects of GeoGebra on students-achievement. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 172, 208-214. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.356
Armadan, S., & Indaryanti. (2017). Kemampuan Representasi Matematis Siswa Pada Pembelajaran Berbasis Teori Van Hiele di Materi Segiempat Kelas VII SMP Negeri 1 Indralaya Utara. Jurnal Elemen, 3(1): 40-57. DOI: https://doi.org/10.29408/jel.v3i1.306
Azizul, S. M. J., & Din, R. (2018). Teaching and learning mathematics on geometry using GeoGebra software via MOOC. Journal of Personalized Learning, 2(1), 40-51. http://spaj.ukm.my/jplearning/index.php/jplearning/article/view/31
Bakar, K. A., Ayub, A. F. M., & Tarmizi, R. A. (2010a). Exploring the effectiveness of using GeoGebra and e-transformation in teaching and learning Mathematics. In Proc. of Intl. Conf. of Advanced Educational Technologies EDUTE (Vol. 2, pp. 19-23). www.wseas.us/e-library/conferences/2010/Tunisia/EDUTE/EDUTE-02.pdf
Bakar, K. A., Ayub, A. F. M., Luan, W. S., & Tarmizi, R. A. (2010b). Exploring secondary school students’ motivation using technologies in teaching and learning mathematics. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 4650-4654. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.744
Bu, L., Spector, J. M., & Haciomeroglu, E. S. (2011). Toward model-centered mathematics learning and instruction using GeoGebra: A theoretical framework for learning mathematics with understanding. In Model-Centered Learning (pp. 13-40). Brill Sense. https://brill.com/view/book/edcoll/9789460916182/BP000004.xml
CORD. (1999). Teaching Mathematics Contextually: The Cornerstone of Tech Prep. Texas: CORD Communications, Inc.
Deviana & Pramartha, I. N. B. (2020). Pengaruh Pembelajaran ICI Terhadap Kemampuan Representasi Matematis Siswa ditinjau dari Gaya Kognitif. E-Jurnal Matematika, 9(1): 51-56. DOI: https://doi.org/10.24843/MTK.2020.v09.i01.p278
Fasa, I. L., Pratama, D. Y., & Firmansyah, E. (2020). Peningkatan Kemampuan Representasi Matematis dan Kemandirian Belajar Siswa melalui Model Pembelajaran PBL Berbantuan GeoGebra. Pasundan Journal of Mathematics Education, 10(2): 82-91. DOI: http://dx.doi.org/10.5035/pjme.v10i2.2741
Fonna, M. (2013). Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Cooperative Integrated Reading and Composition untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi dan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Tesis. http://repository.upi.edu/6424/
Haciomeroglu, E. S., Bu, L., Schoen, R. C., & Hohenwarter, M. (2009). Learning to develop mathematics lessons with GeoGebra. MSOR Connections, 9(2), 24-26. https://www.schoenresearch.com/wp-content/uploads/2020/08/haciomeroglu_bu_schoen_hohenwarter_2009_geogebramathlessons.pdf
Hutagaol, K. (2013). Pembelajaran Kontekstual untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematis Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Ilmiah Program Studi Matematika STKIP Siliwangi Bandung, 2(1): 85-99. DOI: https://doi.org/10.22460/infinity.v2i1.p85-99
Jaliah, R., Irawati. R. & Sujana, A. (2017). Pengaruh Pendekatan Kontekstual Berstrategi Relating, Experiencing, Applying, Cooperating, Transferring (REACT) Terhadap Kemampuan Representasi Matematis Siswa. Jurnal Pena Ilmiah. 2(1): 1091-1100. DOI: https://doi.org/10.17509/jpi.v2i1.11258
Kamilah, S. R., Budilestari, P., & Gunawan, I. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) dengan Berbantuan Geogebra untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematis Siswa SMK. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 4(2), 70-77. http://jurnal.fkip.unla.ac.id/index.php/intermathzo/article/view/298
Kusumawati, A. F.(2017). Pengaruh Pembelajaran Matematika Melalui Strategi REACT dengan Pendekatan Open-Ended Terhadap Kemampuan Representasi Matematis dan Kecemasan Matematika Siswa SMK Di Kota Bandung. Skripsi. http://repository.unpas.ac.id/id/eprint/30400
Lestari, K. E., & Yudhanegara, M. R. (2018). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT Refika Aditama.
Lestari, I. (2018). Pengembangan bahan ajar matematika dengan memanfaatkan GeoGebra untuk meningkatkan pemahaman konsep. GAUSS: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 26-36. DOI: https://doi.org/10.30656/gauss.v1i1.634
Listiana, Y. (2018). Peningkatan Kemampuan Representasi Matematis dan Keterampilan Sosial Siswa Melalui Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik. Jurnal MathEducation Nusantara, 1(1): 1-14. DOI: https://doi.org/10.32696/jmn.v1i1.1
Mandur, K., Sadra. I. W., & Suparta. I. N. (2016). Kontribusi Kemampuan Koneksi, Kemampuan Representasi, dan Disposisi Matematis terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa SMA Swasta Di Kabupaten Manggarai. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan Missio, 8(1): 65–72. http://jurnal.unikastpaulus.ac.id/index.php/jpkm/article/view/84
Mulyati. (2016). Peningkatan Kemampuan Pemahaman dan Representasi Matematis Siswa SMA Melalui Strategi Preview-Question-Read-Reflect-Recite-Review. Jurnal Analisa Prodi Pendidikan matematika UIN Sunan Gunung Djati, 2(3): 36-55. DOI: https://doi.org/10.15575/ja.v2i3.1223
NCTM. (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, Va.: NCTM.
Nur, I. M. (2016). Pemanfaatan Program GeoGebra dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 5(1): 10-18. DOI: http://dx.doi.org/10.33387/dpi.v5i1.236
Oktaria, M., Alam, A. K., & Sulistiawati. (2016). Penggunaan Media Software GeoGebra untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematis Siswa SMP Kelas VIII. Jurnal Matematika Kreatif Inovatif Unnes, 7(1): 99-107. DOI: https://doi.org/10.15294/kreano.v7i1.5014
Pianda, D. (2016). Penggunaan Media GeoGebra Melalui Pendekatan Scientific untuk Peningkatan Hasil Pembelajaran Matematika. Indonesian Digital Journal of Mathematics and Education, 3(4): 273-284. http://idealmathedu.p4tkmatematika.org
Pratiwi, D. D. (2016). Pembelajaran learning cycle 5E berbantuan geogebra terhadap kemampuan pemahaman konsep matematis. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 191-202. DOI: https://doi.org/10.24042/ajpm.v7i2.9684
Rahmawati, J. P. (2021). Upaya Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematis Siswa dengan Metode Pembelajaran Guided Note Taking Berbantuan GeoGebra. Jurnal Riset Pendidikan Matematika Jakarta. 3(1): 27-35. http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jrpmj
Rahmawati, C. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Menggunakan Geogebra Dan Microsoft Mathematic Di La Royba Islamic School. JSI (Jurnal sistem Informasi) Universitas Suryadarma, 6(1), 18-30. DOI: https://doi.org/10.35968/jsi.v6i1.272
Rohaeti, E. E., Hendriana, H., & Sumarmo, U. (2019). Pembelajaran Matematika Bernuansa Pendidikan Nilai dan Karakter. Bandung: PT Refika Aditama.
Ruzi, F., & Muzakir, U. (2015). Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Problem Posing terhadap Kemampuan Representasi Matematika Siswa pada Materi Bangun Datar Segi Empat. Jurnal Numeracy, 2(1): 1-12. DOI: https://doi.org/10.46244/ numeracy.v2i1.141
Sari, D. P., Darhim, & Rosjanuardi, R. (2017). Peningkatan Kemampuan Representasi Matematis Siswa SMP dengan Strategi REACT. Jurnal Edukasi Matematika, 8(14): 827-883. http://eprints.ulm.ac.id/id/eprint /6554
Septian, A. (2017). Penerapan Geogebra untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika Universitas Suryakancana. Prisma, 6(2), 180-191. DOI: https://doi.org/10.35194/jp.v6i2.212
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sulistyowaty, R. K., Yaya, S. K., & Bambang, A. P. (2019). Peningkatan Kemampuan Representasi Matematis Melalui Pembelajaran Collaborative Problem Solving. Jurnal Pendidikan Matematika, 13(2): 153-162. DOI: https://doi.org/10.22342/jpm.13.2.6829.153-162
Wulandari, I. P., Praja, E. S. & Aminah, N. (2018). Penerapan Strategi REACT pada Kemampuan Pemahaman dan Representasi Matematis Siswa SMP. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matemataika II. Cirebon: Universitas Swadaya Gunung Jati. http://fkip-unswagati.ac.id/ejournal/index.php/snmpm/article/view/410/344
Yusnita, I., Masykur, R., & Suherman. (2016). Modifikasi Model Pembelajaran Gerlach dan Ely Melalui Integrasi Nilai-Nilai Keislaman Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematis. Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1): 29 – 38. DOI: https://doi.org/10.24042/ajpm.v7i1.29
Zulnaidi, H., & Zakaria, E. (2012). The effect of using GeoGebra on conceptual and procedural knowledge of high school mathematics students. Asian Social Science, 8(11), 102. DOI: http://dx.doi.org/10.5539/ass.v8n11p102
DOI: https://doi.org/10.29103/mjml.v4i2.5709
Article Metrics
Abstract Views : 654 timesPDF Downloaded : 227 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Nurzannah Nurzannah, Muliana Muliana, Herizal Herizal, Fajriana Fajriana, Mursalin Mursalin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
CURRENT INDEXING :
Malikussaleh Journal of Mathematics Learning (MJML) are abstracting & indexing in the following databases:
Malikussaleh Journal of Mathematics Learning (MJML) also has been listed and archives in the following databases: SHERPA/RoMEO Policy, LOCKSS Archieving System, ULRICHSWEB Proquest, EZB Universitat Reqensburq, Open Science Directory by EBSCO information service and ROAD ISSN.