Analysis of the Moodle application instrument with the exam browser to measure online learning outcomes in digital communication simulation subjects in class X Multimedia at SMKN 1 Lamongan
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Amiroh. (2012). Kupas Tuntas Membangun E-Learning dengan Learning Management System Moodle. Sidoarjo: Genta Group Production
Cedefop. (2017). Defining, writing and applying learning outcomes: a European handbook. https://doi.org/10.2801/566770
Citra, C. A., & Rosy, B. (2020). Keefektifan Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Game Edukasi Quizizz Terhadap Hasil Belajar Teknologi Perkantoran Siswa Kelas X SMK Ketintang Surabaya. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 8, 261–272. https://journal.unesa.ac.id/index.php/jpap/article/view/8242/4081
Conijn, R., Snijders, C., Kleingeld, A., & Matzat, U. (2017). Predicting student performance from LMS data: A comparison of 17 blended courses using moodle LMS. IEEE Transactions on Learning Technologies, 10(1), 17–29. https://doi.org/10.1109/TLT.2016.2616312
De Medio, C., Limongelli, C., Sciarrone, F., & Temperini, M. (2020). MoodleREC: A recommendation system for creating courses using the moodle e-learning platform. Computers in Human Behavior, 104, 106168. https://doi.org/10.1016/j.chb.2019.106168
Esnaola-Arribillaga, I., & Bezanilla, M. J. (2020). Levels of Moodle use to support university face-to-face teaching. IEEE Revista Iberoamericana de Tecnologias Del Aprendizaje, 8540(c), 1–1. https://doi.org/10.1109/RITA.2020.3008376
Fegasanti, P., Priyatmojo, A. (2020). Students perception on the use of android-based exam browser to assess final examination. Journal of English Language Teaching, 6(1), 18-28. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/elt
Hakim, A. (2018). Pengembangan e-learning berbasis moodle sebagai media pengelolaan pembelajaran. Kodifikasia, 12(2), 167-183. http://jurnal.iainponorogo.ac.id/index.php/kodifikasia/article/download/1516/pdf.
Hasan, H. F., Nat, M., & Vanduhe, V. Z. (2019). Gamified Collaborative Environment in Moodle. IEEE Access, 7, 89833–89844. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2019.2926622
Hastjarjo, T. D. (2019). Rancangan Eksperimen-Kuasi. Buletin Psikologi, 27(2), 187. https://doi.org/10.22146/buletinpsikologi.38619
Herbimo, W. (2020). Penerapan aplikasi moodle sebagai salah satu model pembelajaran jarak jauh. Jurnal karya ilmiah guru, 5(1), 107-113. https://jurnal-dikpora.jogjaprov.go.id/index.php/jurnalideguru/article/download/144/163/
Jaedun, A. (2011). Metodologi Penelitian Eksperimen. Metodologi Penelitian Eksperimen, 0–12. https://scholar.google.co.id/citations?user=KPI9-_wAAAAJ&hl=en
Khori, H., Murtinugraha, R. E., & Musalamah. (2020). Pengembangan media pembelajaran e-learning berbasis moodle pada mata kuliah metodologi penelitian. Jurnal pendidikan teknik sipil, 9(1), 54-60. http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jpensil
Lonanda, S., Yolamalinda, & Stevani. (2017). Pengaruh Kesiapan Belajar, Lingkungan Belajar Dan Peranan Orangtua Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Siswa Kelas Ips Di Sma Pgri 4 Padang. Economica, 5(2), 179–190. https://doi.org/10.22202/economica.2017.v5.i2.482
Maisaroh & Rostrieningsih. (2010). Peningkatan hasil belajar siswa dengan menggunakan metode pembelajaran active learning tipe quiz team pada mata pelajaran keterampilan dasar komunikasi di SMK Negeri 1 Bogor. Jurnal ekonomi dan pendidikan, 8(2), 157-172. https://journal.uny.ac.id/index.php/jep/article/viewFile/571/427
Moreno-Ger, P., Martínez-Ortiz, I., Gilmartín, V. F., & Ballesteros, R. H. (2013). TrivialCV: Competitive activities for the classroom integrated in a moodle virtual campus. Revista Iberoamericana de Tecnologias Del Aprendizaje, 8(1), 31–38. https://doi.org/10.1109/RITA.2013.2244697
Muazizah, N., Nurhayati, S., & Cahyono, E. (2016). Keefektifan penggunaan e-learning berbasis moodle berpendekatan guided inquiry terhadap hasil belajar siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 10(2), 1760-1768. https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/JIPK/article/download/9529/6174
Muflihah, A. (2021) Meningkatkan motivasi dan hasil belajar siswa melalui model pembelajaran index card match pada pembelajaran matematika. Jurnal pendidikan indonesia, 2(1), 152-160. https://media.neliti.com/media/publications/339550-meningkatkan-motivasi-dan-hasil-belajar-c98b602b.pdf
Natasia, C., & Puspitasari, D. Pemanfaatan media e-learning moodle untuk menunjang pembelajaran mahasiswa di fakultas manajemen dan bisnis Universitas Ciputra. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran, 8(1), 169-179. https://journal.unesa.ac.id/index.php/jpap/article/viewFile/8238
Panyahuti, Ganefri, Ambiyar, & Suryani, K. (2019). Safe Exam Browser Untuk Klien Android Pada Ujian Berbasis Web. Jurnal Pendidikan, 17(2), 212–226. https://journal.ikippgriptk.ac.id/index.php/edukasi/article/download/1454/pdf
Pranoto, A. W. (2015). Penerapan Media Pembelajaran E-learning Berbasis Moodle pada Mata Pelajaran Ilmu Bangunan Gedung di Kelas X TGB SMKN 1 Kediri. Jurnal Kajian Pendidikan Teknik Bangunan, 3(3), 13–19. https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jurnal-kajian-ptb/article/view/12117
Puspita Sari, A., & Setiawan, A. (2018). The Development of Internet-Based Economic Learning Media using Moodle Approach. International Journal of Active Learning, 3(2), 100–109. http://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/ijal
Rahman, M & Amri, S. (2013). Strategi & Desain Pengembangan Sistem Pembelajaran. Jakarta: Prestasi Pustakaraya
Riyanto, S., & Nugrahanti, F. (2018). Pemanfaatan Aplikasi Moodle Dalam Pembelajaran Statistik Pada Mahasiswa Informatika. Jurnal Ilmiah, 6223(1), 1–7. https://www.researchgate.net/publication/335563913_Pemanfaatan_Aplikasi_Moodle_Dalam_Pembelajaran_Statistik_Pada_Mahasiswa_Informatika
Rizal, S., & Walidain, B. (2019). Pembuatan Media Pembelajaran E-Learning Berbasis Moodle Pada Matakuliah Pengantar Aplikasi Komputer Universitas Serambi Mekkah. JURNAL ILMIAH DIDAKTIKA: Media Ilmiah Pendidikan Dan Pengajaran, 19(2), 178. https://doi.org/10.22373/jid.v19i2.5032
Salekhova, L. L., Grigorieva, K. S., & Zinnurov, T. A. (2019). Using LMS moodle in teaching CLIL: A case study. Proceedings - International Conference on Developments in ESystems Engineering, DeSE, October-20, 393–395. https://doi.org/10.1109/DeSE.2019.00078
Salsabila, U. H., Habiba, I. S., Amanah, I. L., Istiqomah, N. A., & Difany, S. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Quizizz Sebagai Media Pembelajaran Ditengah Pandemi Pada Siswa SMA. Jurnal Ilmiah Ilmu Terapan Universitas Jambi|JIITUJ|, 4(2), 163–173. https://doi.org/10.22437/jiituj.v4i2.11605
Schneider, D. R., Volk, B., Lehre, M., Bauer, D., & Piendl, T. (2012). Der Safe Exam Browser. Innovative Software zur Umsetzung von Online-Prüfungen an der ETH Zürich. Erziehungswissenschaften. https://www.pedocs.de/volltexte/2013/8394/pdf/Digitale_Medien_2012_Schneider_et_al_Der_Safe_Exam_Browser.pdf
Serrano-Cámara, L. M., Paredes-Velasco, M., Ahijado-Sánchez, A., & Velázquez-Iturbide, J. Á. (2015). Modeling the Collaborative Instructional Framework for LMSs Using Educational Modeling Languages. Revista Iberoamericana de Tecnologias Del Aprendizaje, 10(2), 43–50. https://doi.org/10.1109/RITA.2015.2417933
Sugiyono (2018). Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: Alfabeta.
Sukmadinata (2012). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Sulastri, Imran, & Firmansyah, A. (2015). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Strategi Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Mata Pelajaran IPS Di Kelas V SDN 2 Limbo mMakmur Kecamatan Bumi Raya. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 3(1), 92. https://media.neliti.com/media/publications/113571-ID-meningkatkan-hasil-belajar-siswa-melalui.pdf
Suwasti, E. (2016). Peningkatan aktivitas dan hasil belajar kelangsungan hidup melalui kelompok pekerjaan rumah dengan treatment direct instruction di kelas 9d SMP N 2 Ungaran semester 1 Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal profesi keguruan, 2(1), 42-54. https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/jpk/article/view/10206/6380
Triana, D., & Oktavianto, W. O. (2013). Relevansi Kualifikasi Kontraktor Bidang Teknik Sipil Terhadap Kualitas Pekerjaan Proyek Konstruksi Di Provinsi Banten. Jurnal Fondasi, 1(1), 182–190.
Utakrit, N., & Saelee, S. (2017). Implement cooperative learning activities via cloud application to enhancing ICT literacy skills of vocational teachers. Proceedings of 2017 IEEE International Conference on Teaching, Assessment and Learning for Engineering, TALE 2017, 2018-Janua(December), 399–405. https://doi.org/10.1109/TALE.2017.8252369
Warin, B., Talbi, O., Kolski, C., & Hoogstoel, F. (2016). Multi-Role Project (MRP): A New Project-Based Learning Method for STEM. IEEE Transactions on Education, 59(2), 137–146. https://doi.org/10.1109/TE.2015.2462809
Wicaksana, E. J., Atmadja, P., Lestari, W., Tanti, L. A., & Odrina, R. (2020). Efektifitas Pembelajaran Menggunakan Moodle Terhadap Motivasi Dan Minat Bakat Peserta Didik Di Tengah Pandemi Covid -19. EduTeach : Jurnal Edukasi Dan Teknologi Pembelajaran, 1(2), 117–124. https://doi.org/10.37859/eduteach.v1i2.1937
Widiasworo, Erwin. (2018). Strategi Pembelajaran Edutainment Berbasis Karakter. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media
Widodo & Widayanti, L. (2013). Peningkatan aktivitas belajar dan hasil belajar siswa dengan metode problem based learning pada siswa kelas VIIA MTs Negeri Donomulyo Kulon Progo tahun pelajaran 2012/2013. Jurnal fisika Indonesia, 17(49), 32-35. https://jurnal.ugm.ac.id/jfi/article/download/24410/15902
Zhu, B. (2017). Construction of MOODLE information platform database and its application in interactive teaching of grammar. Proceedings - 2016 International Conference on Intelligent Transportation, Big Data and Smart City, ICITBS 2016, 406–409. https://doi.org/10.1109/ICITBS.2016.116
DOI: https://doi.org/10.29103/ijevs.v3i5.5019
Article Metrics
Abstract Views : 423 timesPDF Downloaded : 152 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Muhammad Nur Arif, Meini Sondang Sumbawati, I Gusti Putu Asto Buditjahjanto, Tri Rijanto