The development of flashcard learning media based on make a match on colloid

Henni Fitriani, Riska Imanda, Ayu Rahmi, Siti Nurmalinda

Abstract


This study aimed to determined the feasibility of the Make a Match-Based Flashcard learning media on colloidal material. The subjects of this study were the students of the State Senior High School 1 Muara Batu and the Private High School Jabalnur as many as 25 students. This study refers to the type of Research and Development (R&D) with a 4D model. This research was carried out until the limited trial stage. The stages carried out in this research are Define, Design, Develop. In the Define stage, concept analysis is carried out, at the design stage, the design of learning media to be developed is carried out, at the Develop stage the development of Make a Match-Based Flashcard media is carried out and limited trials on research subjects. The results showed that the Make a Match-Based Flashcard media was valid with a media validity percentage of 88% (very good), and material validity of 85% (very good). The results of data analysis showed the feasibility with a percentage value of 92.30% (very feasible). Based on the results of the study conducted, it can be concluded that the Make a Match-Based Flashcard media is very suitable to be used as a learning medium on colloidal material.


Keywords


Development; Flashcards; Make a match; Colloid;

Full Text:

PDF

References


Agustya. Z., dan Soejojoto. A. (2017). “Pengaruh Respon Siswa Tentang Proses Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X Pada Mata Pelajaran Ekonomi Di SMA Negeri 1 Wonoayu Kabupaten Sidoarjo”. Jurnal Pendidikan. Vol 5 No. 3: 1-6.

Aliputri, dan Desta, H. (2018). “Penerapan Model Pembelajaran Koorperatif Tipe Make a Match Berbantuan Kartu Bergambar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa”. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar (JBDP). Vol. 2 No. 1A: 70-77.

Damayanti, A., E., Syafei, I., Komikasari, H., dan Rahayu, R. (2018). “Kelayakan Media Pembelajaran Fisika Berupa Buku Saku Berbasis Android pada Materi Fluida Statis”. Indonedian Journal of Science and Mathematics Education. Vol. 1 No. 1: 63-70.

Fitriani, H., Situmorang, M., Darmana, A. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Inovatif Dan Interaktif Melalui Pendekatan Sainstifik Pada Pengajaran Larutan Dan Koloid. Jurnal Edukasi Kimia (JEK), Vol. 2 No. 1: 48-53.

Hamalik, O. (1994). Media Pendidikan. Bandung: Penerbit Citra Aditya Bakti.

Hotimah, E. (2010). “Penggunaan Media Flashcard dalam Meningkatkan Kemampuan Siswa pada Pembelajaran Kosa Kata Bahasa Inggris Kelas II MI AR-Rochman Samarang Garut”. Jurnal Pendidikan Universitas Garut. Vol 04 No 01: 10-18.

Imanda, R., Khaldun, I & Azhar, A. (2017). “Pengembangan Modul Pembelajaran Kimia SMA Kelas XI Pada Materi Konsep Dan Reaksi-Reaksi Dalam Larutan Asam Basa”. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, Vol. 5 No. 2: 41-48.

Islamic, A.R., Sukardjo J.S., dan Nurhayati N.D. (2016). “Pengembangan Metode Pembelajaran Team Assisted Individualization (TAI) Dilengkapi Media Handout Untuk Peningkatan Prestasi Belajar Dan Interaksi Sosial Siswa Pada Materi Pokok Tata Nama Senyawa Kimia Dan Persamaan Reaksi Kimia Kelas X SMA Negeri Gondangrejo Karang Anyar”. Jurnal Pendidikan Kimia. Vol. 5 No. 2: 68-74.

Istianah, Sudarmin, dan Sri, W. (2015). “Pengembangan Media Flashcard Berpendekatan PRAMEK Tema Energi Pada Makhluk Hidup Untuk Siswa SMP”. Unnes Science education Journal. Vol. 4 No. 1: 747-755.

Juhji, (2017). “Model Pembelajaran Koorperatif Tipe Make A Match dalam Pembelajaran IPA”. Jurnal Keilmuan dan Kependidikan Dasar. Vol 9 No 1: 10-16.

Maryanto. (2017). “Penggunaan Media Flash Card Untuk Meningkatkan Pengenalan Bentuk Huruf Siswa Kelas I Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah ABC Manado”. Jurnal Ilmu Pendidikan.Vol. 16 No. 3: 305-313.

Miftah, M. (2013). “Fungsi Dan Peran Media Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Belajar Siswa”. Jurnal Kwangsaan. Vol. 1 No. 2: 95-105.

Mikran, M., Pasaribu, M., & Darmadi, I. W. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Make A Match untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VIIA SMP Negeri 1 Tomini Pada Konsep Gerak. JPFT (Jurnal Pendidikan Fisika Tadulako Online), 2(2), 9-16.

Mulyani, S. (2017). “Penggunaan Media Kartu Flahcard dalam Meningkatkan Hasil Belajar Konsep Mutasi bagi Peserta Didik Kelas XII”. Jurnal Profesi Keguruan. Vol.3 No. 2: 143-148.

Nurrita. T. (2018). “Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa”. Jurnal Misykat. Vol. 3 No. 1: 171-187.

Sadiman, Arif, S. (2008). Media Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo.

Safitri, RW., Primiani, CN., dan Hartini, H. (2018). “Pengembangan Media Flashcard Tematik Berbasis Permainan Tradisional Untuk Kelas IV Sub Tema Lingkungan Tempat Tinggalku”. Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran. Vol. 8 No. 1:1-14.

Sagala, R dan Djulia, E. (2016). “Pengaruh Model Koorperatif Tipe Thinnk Pair Share Berbantuan Video Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Dan Sikap Siswa Pada Materi Sistem Reproduksi Pada Manusia Di Kelas XI SMA Katolik 1 Kabanjahe”. Jurnal Pelita Pendidikan. Vol. 4 No. 2: 061-067.

Setiawaty, S., Imanda, R., Fitriani, H. & Sari, P. R. (2020). Pengembangan LKS sains berbasis STEM untuk Siswa Sekolah Dasar. Seminar Nasional Peningkatan Mutu Pendidikan, Vol 1 No. 1: 484-489.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif,, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sukmadinata dan Nana, S. (2016). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Suyanti, D. (2010). Strategi Pembelajaran Kimia. Medan: Graha Ilmu.

Tafanao, T. (2018). “Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa”. Jurnal Komunikasi Pendidikan. Vol. 2 No. 2:103-104.

Tauhid, Imam. (2016). “Peningkatan Motivasi Pemahaman Surat At-Tin Melalui Pembelajaran Koorperatif (Coorperative learning)”. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran. Vol. 4 No. 2: 29-36.

Thiagarajan, S., Semmel, D.S., dan Semmel. M.L. (1974). Instruction Development for Training Teacher Of Exeptional Children. Bloomington Indiana: Indiana University.

Wandy. (2017). “Metode Pembelajaran Make A Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Sekolah Menengah Pertama”. Jurnal Ilmu Pendidikan Sosial, Sains, dan Humaniora. Vol 3. No 1: 109-116.

Wijayanto, R., dan Sutriyono. (2018). “Penggunaan Media Flashcard pada Materi Pythagoras bagi Siswa Kelas VII SMP”. Jurnal Pendidikan Berkarakter. Vol. 1 No 1: Hal 71-76.




DOI: https://doi.org/10.29103/ijevs.v3i5.6069

Article Metrics

 Abstract Views : 779 times
 PDF Downloaded : 317 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Henni Fitriani, Riska Imanda, Ayu Rahmi, Siti Nurmalinda