Motivasi Belajar dan Self Regulated Learning pada Mahasiswa dengan Sistem Pembelajaran Jarak Jauh

Tasya Dhiya Tsusayya, Siti Khumaidatul Umaroh, Diana Imawati

Abstract


This study aims to measure the effect of learning motivation on self regulated learning in the students of School Teacher Education who study remotely at the UPBJJ Samarinda Open University. This study used the Assessing Academic Self Regulated Learning Measurement Scale and the Learning Motivation Measurement Scale. This study involved 56 male students respondents and 236 female students respondent. Determination of the sample using proportional random sampling technique. The research data were analyzed using simple regression analysis techniques. The result revealed that the effect of learning motivation on self regulated learning shows that there is a positive effect of learning motivation on the self-regulated learning in students of School Teacher Education by a value of 𝑅2 41,1% with a significance value of 0,000 (P <0,05). This study recommends the importance of increasing learning motivation in students of School Teacher Education which can increase self regulated learning particularly in distance learning program.

Keywords


learning motivation, self regulated learning, distance learning

Full Text:

PDF

References


Arjanggi, R., & Suprihatin, T. (2010). Metode Pembelajaran Tutor Teman Sebaya Meningkatkan Hasil Belajar Berdasar Regulasi-Diri. Makara Human Behavior Studies in Asia, 14(2), 91-97. https://10.7454/mssh.v14i2.666

Arjanggi, R., & Setiowati, E.A. (2013). Meningkatkan Belajar Berdasarkan Regulasi Diri Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw. Makara Seri Sosial Humaniora. 17(1), 55-63. DOI: http://10.7454/mssh.v17i1.1801

Cuthell, J. P. (2017). Virtual learning: The impact of ICT on the way young people work and learn. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315202907

Darmayanti, T., Setiani, M. Y., & Oetojo, B. (2007). E-learning pada pendidikan jarak jauh: konsep yang mengubah metode pembelajaran di perguruan tinggi di Indonesia. Jurnal Pendidikan Terbuka dan Jarak Jauh, 8(2), 99-113.

Eskin, M. (2013). Problem Solving Therapy in the Clinical Practice. London: Elsevier Inc. https://books.google.co.id/books?id=DehwhvB3-_IC&dq=Problem+Solving+Therapy+in+the+Clinical+Practice&hl=id&lr=

Fasikhah, S. S., & Fatimah, S. (2013). Self-regulated learning (SRL) dalam meningkatkan prestasi akademik pada mahasiswa. Jurnal ilmiah psikologi terapan, 1(1), 145-155. https://doi.org/10.22219/jipt.v1i1.1364

Friskilia, O., & Winata, H. (2018). Regulasi Diri (Pengaturan Diri) sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 3(1), 36-43.

Gani, A. (2018). e-Learning sebagai peran teknologi informasi dalam modernisasi pendidikan. Jurnal Sistem Informasi, 1-19, 3(1).

Gunawan, B., & Setianingrum, M. (2018). Hubungan antara Keberfungsian Keluarga dengan Self-Regulated Learning Pada Siswa yang Tinggal di Asrama. Jurnal Psikologi Indonesia, 161-176, 7(2).

Harahap, A. C., & Harahap, S. R. (2020). Covid-19: Self Regulated Learning Mahasiswa. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 36-42.

Jagad, H., & Khoirunnisa, R. (2018). Hubungan antara efikasi diri dengan self regulated learning pada siswa SMPN X. Jurnal Penelitian Psikologi, 1-6.

Kharisma, V.G., & Astuti, B. (2019). Efektivitas Metode Problem Solving Melalui Konseling Kelompok untuk Meningkatkan Self Regulasi Diri Siswa. Jurnal Psikologi Pendidikan & Konseling, 5(1), 20-25.

Muis, I. (2014). Potensi Pasar Pendidikan Tinggi Jarak Jauh untuk Para Buruh pada Kawasan Industri Di Bekasi Jawa Barat Indonesia. Jurnal Administrasi Kantor, 2(2),

Muna, N.R. (2013). Efektivitas Teknik Self Regulation Learning dalam Mereduksi Tingkat Kejenuhan Belajar Siswa di SMA Insan Cendekia Sekarkemuning Cirebon. Holistik, 14(2), 58-78.

Indriani, R., & Rasto. (2019). Motivasi Belajar sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 81-86.

Nurcita, B., & Susantiningsih, T. (2020). Dampak pembelajaran jarak jauh dan physical distancing pada tingkat kecemasan mahasiswa fakultas kedokteran Universitas Pembangunan Nasional "Veteran" Jakarta. Journal of Borneo Holistic Health, 58-68, 3(1).

Pangondian , R. A., Santosa, P. I., & Nugroho , E. (2019). Faktor-faktor yang mempengaruhi kesuksesan pembelajaran daring dalam Revolusi Industri 4.0. Sainteks, 56-90.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 24 Tahun 2012 Tentang Penyelenggaraan Pendidikan Jarak Jauh pada Pendidikan Tinggi

Pranoto, H., Atienka, N., Fajarwati, R., & Septora, R. (2018). Layanan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Self Regulation untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Mahasiswa. Indonesian Journal Of Educational Counseling , 87-112, 2(1).

Prawiyogi, A.G., Purwanugraha, A., Fakhry, G., & Firmansyah, M. (2020). Efektivitas Pembelajaran Jarak Jauh Terhadap Pembelajaran Siswa Di SDIT-Cendekia Purwakarta. Jurnal Pendidikan Dasar, 94-101.doi.org/10.21009/JPD.011.10.

Rahmatan, H., Ali S, M., & Hidayati, C. (2018). Hubungan Antara Penggunaan Jurnal Belajar Dengan Self Regulated Learning Mahasiswa Program Studi Pendidikan Biologi FKIP Unsia Banda ACEH Pada Matakuliah Zoologi Invertebrata. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Biologi.

Rohman, A. A., & Karimah, S. (2018). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Rendahnya Motivasi Belajar Siswa Kelas XI. Jurnal At-Taqaddum, 95-108, 10(1).

Sadirman, A. M. (2011). Interaksi dan motivasi belajar mengajar. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Saputra, Y. N. (2020). Hubungan spiritualitas dan motivasi belajar mahasiswa Teologi. Jurnal Teologi dan Penidikan Agama Kristen , 1-17, 6(1).

Sari, D.P. (2014). Mengembangkan Kemampuan Self Regulation: Ranah Kognitif, Motivasi dan Metakognitif. Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 3(2), 28-38.

Sartika, S.H. (2021). Motivasi Belajar dan Regulasi Diri Mahasiswa Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1), 260-271.

Sugiyono. (2019). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung : Alfabeta.

Susilo, R. (2018). Hubungan antara Motivasi belajar dengan Self Regulated Learning pada Siswa Kelas X, XI, dan XII SMAN 6 Tambun Selatan. Jakarta: Skripsi. Fakultas Psikologi. Universitas Bhayangkara Jakarta Raya.

Tea, T., Anakaka, D., & Amseke, F. (2020). Dukungan sosial guru dan self regulated learning siswa. Journal of Health and Behavioral Science , 60-79, 2(2).

Trisnawati, A. (2018). Self Regulated Learning mahasiswa pada pembelajaran kooperatif stad dipadu dengan blended learning dalam matakuliah kimia analisis instrumentasi. Jurnal Pijar Mipa, 6-12, 13(1).

Wolters, C., Pintrich, P., & Karabenicik, S. (2003). Assessing Academic Self-regulated Learning. Conference on Indicators of Positive Development, ChildTrends, National Institutes of Health .

Yasdar, M., & Muliyadi. (2018). Penerapan Teknik Regulasi Diri (Self Regulation) untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Mahasiswa Program Studi Bimbingan Konseling STKIP Muhammadiyah Enrekang. Jurnal Edumaspul-Jurnal Pendidikan. 2(2), 50-60.

Zimmerman, B. J. (2002). Becoming a self-regulated learner: An overview. Theory into Practice, 41(2), 64–70. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4102_2




DOI: https://doi.org/10.29103/jpt.v4i1.9368

Article Metrics

 Abstract Views : 767 times
 PDF Downloaded : 17 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Tasya Dhiya Tsusayya

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.