PENGARUH DIVERSIFIKASI PRODUK TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN KONSUMEN ( Studi pada Toko Greatman Distro Krunggeukueh )

Cut Yusnidar, Nanda Ameliany

Abstract

This research was conducted at the Greatman Krunggeukueh Shop, where there was an increase and decrease in the number of customers in January-December 2022. In January the number of sales reached 49 products, then in February it reached 69 products. Then the author conducted an initial survey on 30 customers of the Greatman Krunggeukueh distro shop, where 45% of customers stated that the products at the Greatman distro shop did not have a new appeal. Therefore, this research aims to see how product diversification influences purchasing decisions at the Greatman Krunggeukueh Distro Store. Indicators of product diversification in this research consist of product attractiveness, product suitability, customer trust in the product, customer impression of the product, attractiveness of the product packaging process, suitability of the product packaging process and offering gift stickers at the time of purchase. Meanwhile, purchasing decision indicators in this research consist of product selection, brand selection, supplier selection, time and number of purchases. This research used quantitative research using a purposive sampling approach, obtaining 96 respondents as the research sample. Data analysis used in this research used the SPSS 25.0 software program. Based on the research results, it shows that the product diversification variable partially has a positive and significant effect on purchasing decisions with a product diversification variable value of 16.033 < 1.986 and a significant value of 0.000 > 0.05

Keywords

Product; Diversification; Purchasing Decisions

Full Text:

PDF

References

Dr. Siti Aisjah, SE.,MS (2012). Strategi Diversifikasi Korporat Penciptaan Nilai Perusahaan. Jl. Veteran, Malang 65145 Indonesia: UB Press

Anggraeni, E. S. (2014). Diversifikasi Produk Sebagai Strategi Meningkatkan Volume Penjualan: Studi Kasus Pada PT. Avia avian Brands Sidoarjo (Doctoral Dissertation, UIN Sunan Ampel Surabaya).

Apriani, R. (2012). Pengaruh Diversifikasi Produk Terhadap Keputusan Pembelian Mie Instan Supermie: Survei pada konsumen supermie di supermarket Borma Antapani Bandung ( Doctoral dissertation,Universitas Pendidikan Indonesia).

Gunawan, A. (2018). Pengaruh Diversifikasi Produk dan Lokasi Terhadap Keputusan Pembelian Beras (studi kasus UD . Herijaya).

Sabrina, E. (2020). Pengaruh Diversifikasi Produk Terhadap Keputusan Pembelian di Toko Feandra Cake Pekanbaru Ditinjau dari Ekonomi Syariah (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau).

Nanda, A. (2019). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Konsumen Dalam Memilih Bus Simpati Star Sebagai Jasa Transportasi Antar Medan - Banda Aceh. Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 99.

Bachtiar. (2019). Analisis Pengaruh Diversifikasi Produk dan Harga terhadap Keputusan Pembelian pada UKM Gula Kelapa. Ekonomi dan Bisnis, 10.

Bulan, T. P. (2017). Pengaruh Diversifikasi Produk dan Harga terhadap Kepuasan Konsumen pada Juragan Jasmine Langsa. JURNAL MANAJEMEN DAN KEUANGAN, VOL. 6, NO. 1, MEI 2017, 06, 679-687.

Forezca, E., & Arini, E. (2021). Pengaruh Diversifikasi Produk dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian. Manajemen Modal Insani dan Bisnis, 115-121.

Martina, N. M. (2021). Upaya Peningkatan Nilai Ekonomis Produk UMKM Melalui Sosialisasi Diversifikasi Produk. Masyarakat Mandiri, 2273-2282.

Ramadhanto, M. (2022). Strategi Diversifikasi Produk Sebagai Upaya Meningkatkan Penjualan Pada CV. Harjaya Enam Makmur. Adbispreuneuer, 2(5),pp, 654-660.

Septiawati, R. A. (2022). Pengaruh Diversifikasi Produk Yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Dengan Mediasi Kepercayaan Konsumen Pada Toko UD Subur Di Kabupaten Bondowoso. Mahasiswa Entrepreneurship, 1039-1051.

Sihabudin. (2020). PENGARUH KUALITAS PELAYANAN DAN DIVERSIFIKASI PRODUK TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN. urnal Ilmiah MEA (Manajemen, Ekonomi, dan Akuntansi) Vol. 4 No. 3, 2020, 04, 1543-1555.

Syarif, M. (2016). Pengaruh Kualitas Produk dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian pada produk Lulur Madu Ibu Soraya. Manajemen Bisnis, 1-6.

Tarida, Y. (2012). Strategi Diferensiasi Produk, Diversifikasi Produk, Harga Jual dan Kaitannya Terhadap Penjualan Pada Industri Kerajinan Rotan di Kota Palembang. Ekonomi Bisnis Pembangunan, 124-142

Refbacks

  • There are currently no refbacks.