Analysis of Financial Ratio Determinants for Increasing Operating Profit in MSMEs Service Sector: an Empirical Case Study from Barber Shop Business in Indonesia
Abstract
This study aims to analyze the Financial Ratios of MSMEs in the haircut service sector at Raden The Barber Banda Aceh from 2015-2019. The data analysis method used in this study uses Profitability Ratios, Liquidity Ratios, Solvency Ratios and Activity Ratios to assess Financial Performance, in accordance with the regulations stipulated by the Decree of the Minister of Small and Medium Enterprises of the Republic of Indonesia No. 06/Per/M.KUKM/V/2006. From the results of data analysis, it can be seen that the Profitability Ratio of Raden The Barber Banda Aceh from 2015-2019 can be said to be good, with indicators of GPM (99.35%), NPM (56.78%) and ROA (18.26%), with an overall indicator has a value greater than 10%. The results of the analysis of the Liquidity Ratio of Raden The Barber Banda Aceh from 2015-2019 can be said to be good, with the QR (622.97%) and CR (695.41%) indicators with overall indicators having values greater than 200%. Furthermore, the results of the Solvency Ratio analysis of Raden The Barber Banda Aceh from 2015-2019 can be said to be good, with the DAR indicator (1.45%) which has a value less than 40%. Finally, the results of the analysis of Raden The Barber Banda Aceh's Activity Ratio from 2015-2019 can be said to be good, with indicators of TATO (32.11%) and RTO (15.13%), with overall indicators having values greater than 10%.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agus Sartono. (2010). Menejemen Keuangan Teori dan Aplikasi. Edisi 4. BPFE Yogyakarta. h 113.
Arikunto, Suharsimi. (2011). “Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Edisi Revisi VII”. Jakarta: PT. Rineka Cipta. h 201.
Efriyanti, Farida, et.al. (2012). “Analisis Kinerja Keuangan sebagai dasar Investor dalam menanamkan modal”. Jurnal Akuntansi dan Keuangan, Vol 3 No. 2 (Bandar Lampung,2012).
Fahmi, Irham. (2011). Analisis Kinerja Keuangan : Panduan Bagi Akademisi, Manajer dan Investor untuk Menilai dan Menganalisis Bisnis dari Aspek Keuangan. Edisi Kedua, Bandung : Alfabeta.
___________. (2013). Analisis Laporan Keuangan. Bandung: Alfabeta. h 80.
___________. (2014). Analisis Laporan Keuangan. Bandung: Alfabeta. h 59.
Fahrezal, Edo. (2017). “Pengaruh Harga, Lokasi, Promosi dan Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen dan Pengaruhnya pada Terbentuknnya Word of Mouth di Barbershop Kota Semarang.” Jurnal Ekonomi dan Bisnis.
Hanafi, Mamduh M. dan Abdul Halim, (2014), Analisis Laporan Keuangan., Edisi tujuh., UPP AMP YKPN, Yogyakarta. h. 81
_____________. (2016). Analisis Laporan Keuangan Edisi kelima. Yogyakarta: UPP STIM YKPN.
Harmono (2011), Manajemen Keuangan, (Jakarta: Bumi Aksara, 2011), h. 106
Hanafi, Mamduh M. (2017), Manajemen Keuangan., BPFE., Yogyakarta
Harahap, Sofyan Syafri. (2010), Analisis Kritis Laporan Atas Laporan Keuangan, Jakarta: Raja Grafindo Persada.
___________________. (2011). Analisis Kritis atas Laporan Keuangan, (Jakarta: Rajawali Pers, 2011), h. 298
___________________. (2012). Analisis Kritis atas Laporan Keuangan, (Jakarta: Rajawali Pers, 2012), h. 301
Harison, Walter T. (2011). Akuntansi. Jilid Satu. Edisi Tujuh. Jakarta :Penerbit Erlangga.
Harjito, Agus dan Martono. (2014). Manajemen Keuangan Edisi ke 2. Depok Seleman Yogyakarta: Ekonesia. h 19.
Roziqon, Muhammad, dkk. (2017). Analisis Current Ratio Dalam Menilai kondisi Koperasi Unit Desa Sumber Rezeki desa Kepenuhan Raya. Universitas Muhammadiyah Jambi. Jurnal DEVELOPMENT Vol. 5 No.2 Desember 2017, Hal. 187 dari 214 ISSN 2338-6746.
Rusdianto. (2013). “Akuntansi Manajemen Informasi Untuk Pengambilan Keputusan Strategis”. Jakarta: Erlangga.
Samryn, L.M. (2011). Pengantar Akuntansi: Mudah Membuat Jurnal dengan Pendekatan Siklus Transaksi, (Jakarta: Rajawali Pers, 2011), h. 32-33
Shatu, Yayah Pudin. (2016). Kuasai Detail Akuntansi Laba&Rugi, (Jakarta: Pustaka Ilmu Semesta, 2016), h. 193.
Sjahrial, Dermawan. (2012). Pengantar Manajemen Keuangan. Jakarta: Mitra Wacana Media.
Subagyo, P.Joko. (2011). “Metodologi Penelitian Dalam Teori Dan Praktek”. Jakarta : Aneka Cipta. h 39.
Sudana, I Made. (2011). Manajemen Keuangan Perusahaan Teori & Praktik. Jakarta: Erlangga.
Sugiono, Arief “dan” Edi Untung. (2016). Panduan Praktis Dasar Analisa Laporan Keuangan. Jakarta: PT Gramedia.
Supriyati. (2011). “Metodologi Penelitian”.Bandung: Labkat press. h 46.
Syamsuddin, Lukman. (2011). “Manajemen Keuangan Perusahaan: Konsep Aplikasi Dalam Perencanaan pengawasan dan pengambilan keputusan”. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
__________________. (2016). Manajemen Keuangan Perusahaan., Rajawali Pers, Jakarta
Wardiyah, Mia Lasmi. (2017). Analisis Laporan Keuangan. Cetakan Ke-1, Bandung: CV. Pustaka Setia. h. 145
Wahyudiono, B. (2014), Mudah Membaca Laporan Keuangan, Cetakan 1, Jakarta : PT. Raih Asa Sukses (Penebar Swadaya Grup).
Yudiatma, Farizky. “dan” Triastity Rahayu. (2015). “Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Arfa Barbershop di Kota Semarang.” Jurnal Ekonomi dan Kewirausahaan.
Website :
https://historia.id/urban/articles/mengukur-sejarah-tukang-cukur-PyRX9
https://www.alinea.id/gaya-hidup/tren-barbershop-dan-gaya-rambut-masa-kini-b1Xbb9hws
http://iaiglobal.or.id/v03/standar-akuntansi-keuangan/pernyataan-sak-7-psak-1-penyajian-laporan-keuangan
https://derryyudha.blogspot.com/2017/04/karakteristik-kualitatif-laporan.html
https://radenthebarber.com
DOI: https://doi.org/10.29103/mrbj.v1i2.5090
Article Metrics
Abstract Views : 932 timesPDF Downloaded : 264 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Muammar Khadafi, Marzuki, Chairil Akhyar, Chalirafi, Fuadi, Irada Sinta, Rico Nur Ilham
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.