Instagram Media Management in Building Government Image at West Aceh Diskominsa

Ramadhani Ramadhani, Said Fadhlain, Muzakkir Muzakkir

Abstract


The development of technology today helps humans in doing activities and getting information. Technology has been present and become part of the life of modern society, one of the results of technological advances is the emergence of social media such as Instagram. Currently, Instagram is not only used by someone personally, but government agencies also use social media as a means of conveying information and building an image to the public. This study aims to determine how the management of Instagram social media @diskominsa_acehbarat in building the government's image. This research uses descriptive qualitative research methods with data collection techniques through interviews, observation, and documentation. The results of this study found that the management of the account was carried out through four stages, namely: (1) reporting; (2) news preparation; (3) editing; (4) uploading news to Instagram social media @diskominsa_acehbarat. Although in this management there are obstacles, management is still carried out in order to build a good government image


Keywords


Management, Instagram Social Media, Image

Full Text:

PDF

References


Al Rahmah, F., Hafiar, H., & Budiana, H. R. (2022). Pengelolaan Aktivitas Media Sosial Instagram@ cimahikota oleh Pemerintah Kota Cimahi. Jurnal Komunikasi Nusantara, 4(1), 128-139.

Annur, C. M. (2023, Mei 04). Jumlah Pengguna Instagram Indonesia terbanyak ke-4 di Dunia. Dipetik july 24, 2023, dari Katadata Media Network: https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2023/05/04.

Arina, n. l. p. d. d., wastawa, i. w., & suyanta, i. w. (2023). strategi komunikasi humas melalui media sosial instagram dalam membangun citra positif pemerintah kota denpasar. anubhava: jurnal ilmu komunikasi hindu, 3(1).

Azzahra, S. N. (2022). Pemanfaatan Media Sosial Pada Aktivitas Digital Public Relations Dalam Meningkatkan Citra DPRD Provinsi Riau (Doctoral dissertation, Universitas Islam Riau).

Cristy, R., Boer, R. F., & Kusumadewi, R. I. (2022). Pemenuhan Kebutuhan Informasi Program-Program Kesejahteraan Sosial oleh Kementerian Sosial bagi Masyarakat. Sosio Konsepsia: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Kesejahteraan Sosial, 11(3).

Darani, A., Darmawan, I., & Hanaf, R. (2019). Enterprise Architecture Diskominfo Jabar Pada Fungsi Informasi dan Komunikasi Publik Menggunakan Togaf ADM. eProceedings of Engineering, 6(1).

Domakubun, A., & Mardliyah, U. (2023). Perubahan Sosial Budaya Masyarakat Friwen Terhadap Masuknya Budaya Asing Distrik Waigeo Selatan Kabupaten Raja Ampat. Papua Journal of Sociology (PJS), 1(1), 1-10.

Effendi, M. W. (2018). Persepsi Masyarakat Tentang CItra Pemerintah Kota Medan melalui Akun Media Sosial Instagram (Study Deskriptif Kualitatif pada Masyarakat Kota Medan yang Mengikuti Akun Media Sosial Instagram@ humas_pemkomedan).

Gunawan, I. (2022). Metode Penelitian Kualitatif: teori dan praktik. Bumi Aksara.

Hastrida, A. (2021). Proses pengelolaan media sosial pemerintah: manfaat dan risiko process of government social media management: benefit and risk. Jurnal Penelitian Komunikasi dan Opini Publik Vol, 25(2), 149-165.

Ismaulidina, I., Hasibuan, E. J., & Hidayat, T. W. H. W. (2020). Strategi Komunikasi Public Relation Dalam Membangun Citra Dan Kepercayaan Calon Jemaah Haji dan Umroh. Jurnal Ilmu Pemerintahan, Administrasi Publik, Dan Ilmu Komunikasi (JIPIKOM), 2(1), 12-17.

Mahyuddin, M. A. (2019). Sosiologi Komunikasi:(Dinamika Relasi Sosial di dalam Era Virtualitas). Penerbit Shofia.

Mamis, S. (2023). Teknologi Informasi Dan Komunikasi Sebagai Media Baru Dalam Komponen Pembelajaran. Al-Munzir, 13(2), 253-272.

Nainggolan, Y., Zaini, M., & Althalets, F. (2018). Penggunaan Media Sosial Instagram untuk Menunjang Peran Duta Wisata 2016-2017 dalam Mempromosikan Pariwisatadi Kalimantan Timur. EJournal Ilmu Komunikasi, 6(3).

Novianti, E., Nugraha, A. R., Komalasari, L., Komariah, K., & Rejeki, D. S. (2020). Pemanfaatan media sosial dalam penyebaran informasi program pemerintah (Studi Kasus Sekretariat Daerah Kabupaten Pangandaran). AL MUNIR: Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 48-59.

Nur, E. (2021). Peran media massa dalam menghadapi serbuan media online. Majalah Semi Ilmiah Populer Komunikasi Massa, 2(1).

Pratama, B. S., Santoso, B., & Sos, S. (2018). Peran Public Relation Dalam Membangun Citra Kota (Studi Deskriptif Kualitatif Peran Humas Kota Surakarta Dalam Membangun Solo Sebagai Kota Budaya) (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Ramadan, A., & Fatchiya, A. (2021). Efektivitas Instagram sebagai Media Promosi Produk" Rendang Uninam". Jurnal Sains Komunikasi Dan Pengembangan Masyarakat [JSKPM], 5(1), 64-84.

Retnasary, M., Setiawati, S. D., Fitriawati, D., & Anggara, R. (2019). Pengelolaan media sosial sebagai strategi digital marketing pariwisata. Jurnal Kajian Pariwisata, 1(1), 76-83.

Rosmajudi, A. (2020). Kualitas Pelayanan Keterbukaan Informasi Publik Pada Dinas Komunikasi Dan Informasi Kota Tasikmalaya. JAK PUBLIK (Jurnal Administrasi & Kebijakan Publik), 1(3).

Sakina, F., & Aslami, N. (2022). Pemanfaatan Instagram Sebagai Social Media Marketing Terhadap Brand Equity. Journal of Social Research, 1(3), 178-184.

Setianto, D. T. (2022). Upaya Pemerintah Kota Mojokerto Dalam Meningkatkan Citra Positif Pada Masa Pandemi Covid-19 (Doctoral Dissertation, Universitas Muhammadiyah Malang).

Syahputra, D. I., Hendra, Y., & Hidayat, T. W. (2018). Peran Humas Dalam Membangun Citra Pemerintahan Sumatera Utara Pada Kantor Biro Humas Gubernur. PERSPEKTIF, 7(1), 24-29.

Tahir, A. H., & Putra, A. N. (2023). Peran Media Sosial Sebagai Diplomasi Digital Global Dalam Upaya Meningkatkan Nation Branding Indonesia Di Era Pemerintahan Joko Widodo. MANDAR: Social Science Journal, 2(1), 1-20.

Trisilia, a. L., & pebriana, r. (2023). Peran humas dalam mempublikasikan kegiatan pemerintah melalui media sosial instagram di sekretariat dprd kota lahat. Jsikom (jurnal prodi ilmu komunikasi), 2(2), 1-9.

Wahyu, A., & Saragih, M. Y. (2022). Strategi Komunikasi Dinas Komunikasi Dan Informatika Kota Subulussalam Dalam Mengelola Informasi Dan Opini Publik. Jurnal Sains Sosio Humaniora, 6(1), 899-909).

Zaenal arifin, d., & paulus, d. (2023). Pemanfaatan media monitoring instagram sekretariat daerah kota bandung dalam rangka optimalisasi tugas protokol dan komunikasi pimpinan (prokompim)(studi kasus pada akun instagram@ halobandung) (doctoral dissertation, universitas sangga buana ypkp).




DOI: https://doi.org/10.29103/mspr.v5i1.14363

Article Metrics

 Abstract Views : 81 times
 PDF Downloaded : 1 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Ramadhani Ramadhani, Said Fadhlain, Muzakki Muzakki

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.