Perception of learning communication using google meet in Malikussaleh University environment

Lala Syafira Ramadhani, Cindenia Puspasari, Muhammad Ali, Mursalin Mursalin

Abstract


The purpose of this study is to analyse how learning communication is carried out at Malikussaleh University using google meet which is carried out during online learning. This research uses qualitative methods. The data collection methods used are interviews, observation and documentation. Data sources come from primary data and secondary data. The data analysis techniques used are data reduction, data presentation and conclusion drawing. The results of this study are that learning communication using google meet is considered less effective in learning and has advantages and disadvantages when used during learning. using google meet has disadvantages such as requiring a stable signal, using a lot of quota, and consuming a large mobile phone memory capacity because lecture material is sent via email or whatsap, then a little difficult to be interactive and an inadequate learning environment causes unfocused learning and sore eyes and fatigue due to staring at the screen for a long time and many students become passive.


Keywords


google meet; learning communication; strategy;

Full Text:

PDF

References


Arifin, Rudi Dian (2022). Fitur Google Meet, Manfaat, Cara Menggunakan. Diakses https://dianisa.com/pengertian-google-meet/ pada 5 Juni 2022.

Candrasari Ratri et al (2020). Strategi E-Learning Dimasa Pandemi Covid-19. Sefa Bumi Persada

Dewi, T. A. P., & Sadjiarto, A. (2021). Pelaksanaan Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal basicedu, 5(4), 1909-1917. Diakses https://jbasic.org/index.php/basicedu pada 22 Februari 2022.

Hamzah, S,H (2012). Aspek Pengembangan Peserta Didik (Kognitif, Afektif, Psikomotorik. Jurnal Dinamika Ilmu, Vol 12 No.1. diakses https://journal.uinsi.ac.id/index.php/dinamika_ilmu/article/view/56 pada 5 Juni 2022.

Hasanah, Deliyana (2021) Penggunaan Google Meet Dan Kendalanya Dalam Pembelajaran Daring Bahasa Jepang Di Sman 1 Cibarusah.Skripsi. Universitas Negeri Jakarta: Jakarta. Diakses pada 13 Maret 2022.

Khadijah (2013) Belajar Dan Pembelajaran (1st ed). CitaPustaka. Kurniawan, Syarif (2020). Penerapan e-learning Melalui Aplikasi Zoom Pada Mata Pelajaran Pai Dimasa Pandemi Covid-19. Sripsi. Universitas Islam Negeri Raden Intan: Lampung. Diakses pada 13 Maret 2022.

Linda, Wa (2019) Efektivitas Penggunaan Google Classroom Sebagai Media Pembelajaran. Skripsi. Institut Agama Islam Negeri : Kendari. Diakses pada 13 Maret 2022

Mukarom, Z & Rusdiana, A. (2017). Komunikasi Dan Teknologi Informasi Pendidikan (1st ed). CV Pustaka Setia.

Qolbi, S, K. Sabaruddin dkk (2022). Efektivitas Pembelajaran Daring Antara Fasilitas Zoom Meeting Dan Google Meet. Jurnal Basicedu. Volume 6 No.2. 2022 (1551-1562). Diakses https://jbasic.org/index.php/basicedu pada 23 Februari 2022.

Safrina. (2018). Komunikasi Pembelajaran Guru Dalam Meningkatkan Kualitas Mengajar. Skripsi.Universitas Malikussaleh.

Sejarah Universitas Malikussaleh (https://unimal.ac.id). Diakses pada 25 Juni 2022

Subagtio, M. E. (2020). Perspektif Mahasiswa Ips Terhadap Pembelajaran Virtual Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Socious, 9(2), 155. Diakses https://ppjp.ulm.ac.id/journal/index.php/JS/index pada 25 Februari 2022.

Stevani, E., Baboe,K., Sundari (2021). Analisis Pembelajaran Daring Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial (JPIPS), 68 13(2), 122-130). Diakses https://e-journal.upr.ac.id/index.php/JP IPS/article/view/3738 pada 25 Februari 2022.

Wahyuni, Vivin Nur (2021). Efektifitas Penggunaan Google Meet Dalam Pembelajaran Daring Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa Kelas V Sd Al Islam Plus Krian Sidoarjo. Skripsi. UIN Sunan Ampel: Surabaya. Diakses pada 13 Maret 2022.

Zalma (2021). Proses Pembelajaran Daring Melalui Aplikasi Google Meet Pada Mata Pelajaran Tematik Di Madrasah Ibtidaiyah. Skripsi. Universitas Islam Negeri Sulthan Thaha Saifuddin: Jambi. Diakses pada 25 Februari 2022.




DOI: https://doi.org/10.29103/mrbj.v2i2.10459

Article Metrics

 Abstract Views : 209 times
 PDF Downloaded : 35 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Lala Syafira Ramadhani, Cindenia Puspasari, Muhammad Ali, Mursalin Mursalin

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.