PENGUATAN IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA BELAJAR-KAMPUS MERDEKA (MBKM) DI UNIVERSITAS NEGERI MEDAN

Suci Frisnoiry, Fajar Apollo Sinaga, Tiur Malasari Siregar, Kana Saputra, Taufiq Ramadhan

Abstract


This study aims to evaluate the effectiveness of strengthening the implementation of the Independent Learning-Independent Campus (MBKM) Curriculum at Universitas Negeri Medan (Unimed). The research method employed is a qualitative-descriptive approach through observation, interviews, and document analysis. The findings indicate an improved understanding among lecturers regarding the MBKM concept, a more systematic curriculum document development, and enhanced collaboration with industry partners. Additionally, a more structured monitoring and evaluation system has been successfully developed to ensure the sustainability of the program. These findings suggest that the MBKM program can enhance the quality of higher education and better prepare graduates to face the challenges of the job market. Recommendations are provided to improve faculty training, digitize the MBKM system, and conduct periodic evaluations to align the curriculum with industry needs and national policies


Keywords


Program Evaluation; Curriculum; MBKM; Universitas Negeri Medan.

Full Text:

PDF

References


Andrian, D., Titisari, P., Hidayat, F., & Septiawan, A. (2022). Efektivitas Program MBKM dalam Meningkatkan Kompetensi Mahasiswa Pasca Kampus. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(6), 7403–7414. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i6.4097

Anwar, R. (2021). Implementation of MBKM in Islamic Religious Universities. News, 01(01), 1–3. https://www.suaramerdeka.com/pendidikan/pr-041611926/implementasi-mbkm-di-perguruan-tinggi-keagamaan-islam

Arifin, M. (2020). Tantangan Implementasi Kebijakan “Merdeka Belajar, Kampus Merdeka” Pada Perguruan Tinggi Islam Swasta Di Indonesia. Jurnal Pendidikan Islam Al-Ilmi, 3(1). https://doi.org/10.32529/al-ilmi.v3i1.589

Arifin, S., & Muslim, M. (2020). TANTANGAN IMPLEMENTASI KEBIJAKAN “MERDEKA BELAJAR, KAMPUS MERDEKA” PADA PERGURUAN TINGGI ISLAM SWASTA DI INDONESIA. Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 1–11.

Aswita, D. (2022). Merdeka Belajar Kampus Merdeka (Mbkm): Inventarisasi Mitra Dalam Pelaksanaan Magang Mahasiswa Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan. Prosiding Seminar Nasional Biotik, 9(2), 56. https://doi.org/10.22373/pbio.v9i2.11747

Dewi, N. L. P. S., & Manuaba, I. B. S. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Powerpoint Interaktif Pada Mata Pelajaran IPA Siswa Kelas VI SD. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 5(1), 76–83.

Eko, S. (2022). Pelatihan Peningkatan Kompetensi EValuasi Autentik Pembelajaran Merdeka Belajar Kurikulum MBKM. 9(11), 356–363.

Fauziah, N., Napisah, S. A., Salvia, M., Zahid, A., & Kholik, A. (2023). Monitoring Dan Evaluasi Program Mbkm Kampus Mengajar Di Universitas Djuanda Bogor. Jurnal Sosial Humaniora, 1(2), 102–110.

Herianto, E., Haslan, M. M., Septiana, E., Aziz, S., Suryani, A. I., & Sahira, E. (2024). Jurnal Gema Ngabdi Meningkatkan Partisipasi Mahasiswa pada Program MBKM Mandiri-Asistensi Mengajar melalui Pelatihan Mandiri Terintegrasi. 6(3), 179–194.

Junaidi, A. (2020). Panduan Penyusunan Kurikulum Pendidikan Tinggi.

Komarudin, M., & Aziz, I. A. (2022). Analisis Persepsi Mahasiswa Terhadap Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Kampus Mredeka (MBKM). Tadbir Muwahhid, 6(2), 207–222. https://doi.org/10.30997/jtm.v6i2.6556

Kuncoro, J., Handayani, A., & Suprihatin, T. (2022). Peningkatan Soft Skill Melalui Kegiatan Merdeka Belajar Kampus Merdeka ( MBKM ). Proyeksi, 17(1), 112–126. https://jurnal.unissula.ac.id/index.php/proyeksi/article/view/20431/6859

Levyda, L., Astuti, T., & Widiati, E. (2022). Persepsi Dosen Dan Tenaga Kependidikan Pada Kebijakan Merdeka Belajar-Kampus Merdeka (MBKM). JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 6(2), 2421–2430. https://doi.org/10.58258/jisip.v6i2.3177

Nofia, N. N. (2020). Analisis Tantangan Implementasi Kebijakan “Merdeka Belajar Kampus Merdeka” Pada Perguruan Tinggi Islam Negeri Di Indonesia. PRODU: Prokurasi Edukasi Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(2), 61–72. https://doi.org/10.15548/p-prokurasi.v1i2.3328

Nur, N. S. A. M. F. N. A. A. A. M. (2023). Evaluasi Program Implementasi MBKM Pertukaran Pelejar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4, 1707–1715.

Putra, P., Fahlevi, R., Rahmawati, R., & Isfandayani, I. (2023). Merdeka Learning Campus Curriculum Design: A Review toward Islamic Banking Study Program in Universitas Islam 45. Paradigma, 20(1), 65–73. https://doi.org/10.33558/paradigma.v20i1.5932

Rahmawati, R., Pujilestari, S., & Hamidatun, H. (2022). Strategi Pengembangan Sdm Dalam Mendukung Kebijakan Mbkm Di Fakultas Teknologi Pangan Dan Kesehatan. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 6(3), 10721–10727. https://doi.org/10.58258/jisip.v6i3.2770

Ramadhan, S., & Megawati, S. (2022). Implementasi Kebijakan Merdeka Belajar Kampus Merdeka Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Mahasiswa Di Universitas Negeri Surabaya. Publika, 1581–1592. https://doi.org/10.26740/publika.v11n1.p1581-1592

Sintiawati, N., Fajarwati, S. R., Mulyanto, A., Muttaqien, K., & Suherman, M. (2022). Partisipasi Civitas Akademik dalam Implementasi Merdeka Belajar Kampus Merdeka (MBKM). Jurnal Basicedu, 6(1), 902–915. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.2036

Sukri, Syamsul Bahri Riva’i, S., & Valzon, M. (2022). Sistem Pakar Analisis Monitoring Pelaksanaan Dan Keberhasilan. Journal of Innovation Research and Knowledge, 2(2), 307–315.

Syamsuddin, A., Tahir, R., & Munir, A. (2022). Deskripsi Pembekalan Program Pembelajaran Kolaboratif-Partisipatif pada Kegiatan Implementasi Kurikulum Kerjasama MBKM. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 5(1), 16–24. https://doi.org/10.30605/jsgp.5.1.2022.1660

Tampubolon, R., Gulo, Y., & Nababan, R. (2022). Pengaruh Reformasi Kurikulum Pendidikan Indonesia Tehadap Kualitas Pembelajaran. Jurnal Darma Agung, 30(2), 389. https://doi.org/10.46930/ojsuda.v30i2.1748

Wulandari, D., Febry, N., Januvido Hartatmaja, A. K., Sartika Mangula, I., & Ayu Sabrina, O. (2022). Evaluasi Implementasi Program Merdeka Belajar Kampus Merdeka (Mbkm) Di Tingkat Program Studi: Studi Di Universitas Paramadina. INQUIRY: Jurnal Ilmiah Psikologi, 13(01). https://doi.org/10.51353/inquiry.v13i01.576




DOI: https://doi.org/10.29103/jpmm.v5i1.21184

Article Metrics

 Abstract Views : 12 times
 PDF Downloaded : 2 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Suci Frisnoiry

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. View My Stats