EKSPLORASI GEOMETRI PADA DESAIN CANDI UNTOROYONO KLATEN MELALUI ETNOMATEMATIKA

Anggun Silvia Issabella, Krisdianto Hadiprasetyo

Abstract


Mathematics and culture cannot be separated from each other in everyday life, because culture and mathematics are a whole unit and are used to solve everyday problems. The relationship between culture and mathematics is called ethnomathematics. The purpose of the research is to reveal the mathematical concepts contained, while the target is the shape of flat and spatial shapes. This research uses a qualitative method with an ethnographic approach. Data were obtained through direct observation, documentation, and image analysis. The identification of geometric shapes is done by analyzing the shape of buildings, such as flat and spatial shapes, to understand the mathematical concepts contained in the temple design. This study found that the design of Klaten Untoroyono Temple contains elements of geometry such as square, triangle, trapezoid, cube, block, and pyramid. These findings support ethnomathematics as an innovative and fun learning method to understand math concepts through culture.


Keywords


Klaten Untoroyono Temple, Ethnomathematics, Geometri

Full Text:

PDF

References


Ainurriza, R., Sugiarti, T., & Hutama, F. S. (2020). Etnomatematika Pada Candi Selogending Di Desa Kandangan Sebagai Sumber Belajar Matematika Kelas IV Sekolah Dasar Riski Ainurriza Titik Sugiarti Fajar Surya Hutama. EDUCARE: Journal of Primary Education, 1(3), 283–302.

Anzila, R., Muliana, & Hidayat, A. T. (2024). pemecahan Masalah, Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika Malikussaleh, 4, 145–155. https://doi.org/https://doi.org/10.29103/jpmm.v4i2.19628

Faqih, A., Nurdiawan, O., & Setiawan, A. (2021). Pengembangan Media pembelajaran Multimedia Interaktif Alat Masak Tradisional Berbasis Etnomatematika (pp. 301–310). Musharafa: Jurnal Pendidikan Matematika.

Khotimah, K., Aklimawati, & Elisyah, N. (2024). PENGARUH PENDEKATAN PEMBELAJARAN MATEMATIKA REALISTIK (PMR) TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS PESERTA DIDIK. Jurnal Pendidikan Matematika Malikussaleh, 4, 178–186.

Krismonita, M. D., Yudianto, E., & Krismonita, M. D. (2021). Eksplorasi Etnomatematika Pada Candi Agung Gumuk Kancil Banyuwangi Sebagai Lembar Kerja Siswa. 1, 149–158.

Lisnani, Zulkardi, Putri, R. I. I., & Somakim. (2020). Etnomatematika: Pengenalan Bangun Datar Melalui Konteks Museum Negeri Sumatera Selatan Balaputera Dewa. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(3), 359–370. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v9i3.754

Manan, A. (2021). METODE PENELITIAN ETNOGRAFI UNTUK UIN, IAIN, STAIN, PTAIS & PERGURUAN TINGGI UMUN. In C. I. Salasiyah (Ed.), AcehPo Publishing.

Meriana, T., & Tambunan, W. (2021). Evaluasi Persiapan Sekolah Tatap Muka Di Tkk Kanaan Jakarta. Jurnal Manajemen Pendidikan, 10(1), 1–12. https://doi.org/10.33541/jmp.v10i1.3260

Muslim, S. R., & Prabawati, M. N. (2020). Muslim_ Etnomatematika terhadap Para Pengrajin Payung Geulis Tasikmalaya Jawa Barat.pdf.

Nursyeli, F., & Puspitasari, N. (2021). Studi Etnomatematika pada Candi Cangkuang Leles Garut Jawa Barat. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 327–338. https://doi.org/10.31980/plusminus.v1i2.905

Pratiwi, K. R., Nurmaina, M., & Aridho, F. F. (2022). Penerapan Etnomatematika dalam Pembelajaran Matematika pada Jenjang Sekolah Dasar. Himpunan: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Matematika, 2(1), 99–105.

Puspaningtyas, N., Prasetyo, K. H., & Farahsanti, I. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Snowball Throwing Dengan Discovery Learning Untuk Meningkatkan Keaktifan Dan Prestasi. Absis: Mathematics Education Journal, 2(1), 11. https://doi.org/10.32585/absis.v2i1.705

Ramadhana, R. S. A., Marpaung, M. F. R., Wulandari, Rahmat, D., & Afsari, S. (2024). ISSN 2798-8791 ( Online ) PENGEMBANGAN LKPD BERBASIS ETNOMATEMATIKA UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS SISWA Universitas Al Washliyah Labuhanbatu , Rantauprapat , Indonesia Universitas Malikussaleh , Aceh Utara , Indonesia MAS Ar-Royyan Sid. Jurnal Pendidikan Matematika Malikussaleh, 4.

Rozzaq, G. A., Yustitia, V., & Kunci, K. (2024). Etnomatematika Candi Tawangalun Sidoarjo pada Materi Geometri di Sekolah Dasar : Studi Eksplorasi. 9, 546–559.

Shabir, S. M. A., Syach, M. U., Rozzaq, G. A., Rusminati, S. H., & Rosidah, C. T. (2023). Eksplorasi Etnomatematika Rumah Adat Suku Tengger Pada Jenjang Pendidikan Sekolah Dasar. Seminar Nasional Hasil Riset Dan Pengabdian, 490–497. https://snhrp.unipasby.ac.id/prosiding/index.php/snhrp/article/download/587/524

Sugiono. (2020). Pdf-Metode-Penelitian-Kuantitatif-Kualitatif-Dan-Rampampd-Sugiyono-2020_Compress.Pdf.

Sumantri, G., & Sari, A. F. K. (2022). Sumantri_Eksplorasi Etnomatematika Pada Alat Musik Gamelan Jawa (Kempul, Suwukan, dan Gong).pdf.

Utami, R. N. F., Muhtadi, D., Ratnaningsih, N., Sukirwan, S., & Hamid, H. (2020). Etnomatematika: Eksplorasi Candi Borobudur. JP3M (Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pengajaran Matematika), 6(1), 13–26. https://doi.org/10.37058/jp3m.v6i1.1438




DOI: https://doi.org/10.29103/jpmm.v5i1.21152

Article Metrics

 Abstract Views : 4 times
 PDF Downloaded : 2 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Anggun Silvia Issabella

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. View My Stats