Efficiency analysis of catfish (Pangasius sp) marketing channels Balai Benih Ikan (BBI) Terantang
Abstract
This study aims to analyze farmer's share, marketing margins, profit ratio, and marketing channel efficiency of catifish (Pangasius sp.) BBI Terantang in Sukamara and Balairiam District. The research method is a survey method by conducting direct observations and interviews. The data used were primary data and secondary data collected during September 2022 to June 2023. The data obtained was then analyzed using qualitative and quantitative descriptive analysis. The results showed that there were three types of marketing channels for BBI Terantang catfish, namely I: BBI Terantang and consumers, II: BBI Terantang, retailers, and consumers, and III: BBI Terantang, collectors, retailers, and consumers. Marketing channel I has a farmer's share value of 100%. The highest marketing margin occurred in marketing channel III with a total margin of Rp. 7,500.00-/kg. The profit ratio in marketing channels II and III benefits retailers and collectors with ratios of 7 and 3.3. As for the marketing efficiency of fresh catfish, all marketing channels are effective.
Keywords: Catfish; Farmer's Share; Marketing Efficiency; Marketing Margin; Profit Ratio.
Full Text:
PDFReferences
Andriawan, S., Aprilia, I.R., dan Hermawan, D. 2022. Analisis Rantai Pemasaran Ikan Tuna Sirip Kuning di PPP Pondok Dadap Sendang Biru, Malang Selatan. Acta Aquatica. 9(3): 149–154.
Annisa, I., Asmarantaka, R.W., dan Nurmalina, R. 2018. Efisiensi Pemasaran Bawang Merah (Kasus: Kabupaten Brebes, Provinsi Jawa Tengah). Mix: Jurnal Ilmiah Manajemen. 8(2): 254–271.
Bangun, R.H. 2019. Potensi Subsektor Pertanian, Kehutanan dan Perikanan Unggulan dalam Pembangunan Kabupaten Serdang Bedagai. Inovasi, 16(2): 75–84.
Djuita, P. 2020. Strategi Pemasaran Ikan Patin dan Peluang Bisnisnya (Studi Kasus Pada Kolam Ikan Patin di Daerah Kabupaten Banyuasin). Majalah Ilmiah Manajemen, 160–166.
Downey, W.P.E. 1992. Manajemen Agribisnis. Erlangga, Jakarta.
Firmanda, N., Baga, L.M., dan Purwono, J. 2022. Analisis Pemasaran Pinang di Kabupaten Bireuen, Provinsi Aceh. Jurnal Agribisnis Indonesia. 10(1): 126–141.
Handayani, S.M., dan Nurlaila, I. 2017. Analisis Pemasaran Susu Segar di Kabupaten Klaten. Sains Peternakan. 9(1): 41–52.
Hendrik. 2022. Analisis Usaha Budidaya Ikan Patin dan Prospek Pengembangannya di Desa Koto Masjid Kabupaten Kampar Provinsi Riau. Jurnal Perikanan dan Kelautan. 27(2): 174–179.
Ghozali, M.D., Shofia, N.A., dan Rossi, P. 2018. Analisis Pemasaran Ikan Asap (Studi Kasus di Kecamatan Cepiring Kabupaten Kendal). Prosiding Seminar Nasional Pangan dan Perkebunan: Realitas Pangan dan Perkebunan Saat Ini dan Prospeknya Menuju Swasembada Berkelanjutan. Kendari, Indonesia, pp. 237–243.
Khols dan Uhl. 2002. Marketing of Agricultural Products. Ninth Edition. Prentice Hall, New Jersey.
Lekatompessy, D.C., Turukay, M., dan Parera, W.B. 2017. Analisis Pemasaran Bawang Merah (Allium ascalonicum L.) di Dusun Taeno Negeri Rumah Tiga Kecamatan Teluk Ambon Kota Ambon. Agrilan: Jurnal Agribisnis Kepulauan. 5(3): 262–275.
Nuriati, N.K. 2018. Analisis Efisiensi Saluran Pemasaran Ikan Tongkol Hasil Tangkapan Nelayan di Desa Seraya Timur Kecamatan Karangasem. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha. 10(2): 512–522.
Pratiwi, P.M., Widjayanti, F.N., dan Prawitasari, S. 2022. Efisiensi dan Strategi Pemasaran Usaha Pembenihan Ikan Nila (Oreochromis niloticus) di Balai Benih Ikan Rambigundam. Jurnal Agribest, 5(2): 1–15.
Putra, A., Finasthi, D., Putri, S.Y.A., dan Aini, S. 2022. Komoditas Akuakultur Ekonomis Penting di Indonesia. Warta Iktiologi. 6(3): 23–28.
Ramli, M. 2009. Biaya dan Keuntungan Pemasaran Ikan Patin Budidaya. Berkala Perikanan Terubuk. 37(2): 104–116.
Rosmawati, H. 2011. Analisis Efisiensi Pemasaran Pisang Produksi Petani di Kecamatan Lengkiti Kabupaten Ogan Komering Ulu. Agronobis. 3(5): 1–9.
Sari, L.P., dan Utpalasari, R.L. 2019. Pola Pemasaran Ikan Patin (Pangasius sp.) di Pasar Jakabaring Kota Palembang. Kota Palembang Sumatera Selatan, 97–100.
Situmorang, T.S., Alamsyah, Z., dan Nainggolan, S. 2015. Analisis Efisiensi Pemasaran Sawi Manis dengan Pendekatan Structure, Conduct, and Performance (SCP) di Kecamatan Jambil Selatan Kota Jambi. Sosio Ekonomika Bisnis. 18:79–89.
Sudana, I.W. 2019. Analisis Efisiensi Pemasaran Ikan Teri Segar Hasil Tangkapan Nelayan di Desa Sanggalangit Kabupaten Buleleng. Jurnal Pendidikan Ekonomi. 11(2): 637–648.
Sumarni, B. 2021. Analisis Farmer’s Share Komoditas Bawang Merah. Jurnal Agercolere. 3(2): 53–58.
Sumarto., Subroto, A., dan Arianto, A. 2012. Penggunaan Kartu Kredit dan Perilaku Belanja Kompulsif: Dampaknya Pada Risiko Gagal Bayar. Jurnal Manajemen Pemasaran. 6(1): 1–7.
Sustiyana., dan Iswahyudi. 2019. Pola Saluran Pemasaran Dan Farmer ’ S Share. Jurnal Hexagro. 3(2): 33–38.
Su’udi, D. 2018. Saluran Pemasaran dan Marjin Pemasaran Gabah Studi Kasus di Kecamatan Balen Kabupaten Bojonegoro. Oryza. 4(1): 13–20.
Tibrani. 2015. Analisis Sistem Pemasaran Ikan Patin Segar Desa Koto Mesjid ke Daerah Tujuan Pemasaran. Jurnal Dinamika Pertanian. 30(3): 273–282.
DOI: https://doi.org/10.29103/aa.v11i2.11854
Article Metrics
Abstract Views : 62 timesPDF Downloaded : 1 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) Acta Aquatica: Aquatic Sciences Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.