DISKRESI DALAM PENGANGKATAN PENJABAT KEPALA DAERAH DARI UNSUR TNI/POLRI

Raihan Ardiansyah

Abstract


This research aims to find out and review the laws and regulations regarding the appointment of Acting Regional Heads from the TNI / Polri elements. This research is a descriptive juridical-empirical legal research with a research approach using a statutory approach, case approach, conceptual approach and elaborates with a qualitative approach. The research data sources come from primary data and secondary data. Primary data is the result of interviews and secondary data is primary legal material and secondary legal material. The analysis technique used in this research uses the deduction method. The results of this study indicate that the appointment of Acting (Pj) regional heads who come from active TNI / Polri elements is a maladministration event because it is contrary to statutory regulations because it does not fulfil the arrangements for filling high leadership positions in accordance with statutory regulations. And in fact, the appointment of Acting Regional Heads from TNI / Polri elements is a form of discretion and does not reflect the concept of public service delivery.

Keywords


Discretion, Acting Regional Head, TNI/Polri.

References


Arifin, Firdaus & Kurnia, Fabian Riza. (2019). Penjabat Kepala Daerah. Yogyakarta: Penerbit Thafa Media.

HR, Ridwan. (2014). Hukum Administrasi Negara. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Sinamo, Nomensen. (2014). Hukum Administrasi Negara Suatu Kajian Kritis Tentang Birokrasi Negara. Jakarta: Jala Permata Aksara.

Jurnal

Janpatar, Simamora. (2011). Efektivitas Penggunaan Diskresi Dalam Rangka Mewujudkan Pemerintahan Yang Baik. Jurnal Visi UHN, 18(1), 88-97.

Manengkey, Mario Ferdinandus. (2015). Kewenangan Pejabat Sementara (Pjs) Gubernur Dalam Menetapkan Keputusan Tata Usaha Negara. Lex Administratum, 3(6).

Rofieq, Ainur. (2011).Pelayanan Publik Dan Welfare State. Governance, 2(1).

Setiawan, Adam, and Nehru Asyikin. (2020). Tanggung Jawab Jabatan dan Tanggung Jawab Pribadi Dalam Penggunaan Diskresi. Mimbar Hukum-Fakultas Hukum Universitas Gadjah Mada, 32(1), 73-88. https://doi.org/10.22146/jmh.48017.

Sinaga, Parbuntian. (2018). Pemilihan Kepala Daerah Dalam Konstruksi UUD NRI 1945. Binamulia Hukum 7(1), 17–25. https://doi.org/10.37893/jbh.v7i1.10.

Soesilo, Arie S. (2014). Jaringan Purnawirawan Tentara Nasional Indonesia dalam Politik Relasi Sipil-Militer Pasca Reformasi TNI. Jurnal Sosiologi MASYARAKAT, 19(2). https://doi.org/10.7454/mjs.v19i2.4706.

Solechan. (2019). Asas-Asas Umum Pemerintahan yang Baik dalam Pelayanan Publik. Adminitrative Law & Governance Journal, 2(3).

https://doi.org/10.14710/alj.v2i3.541-557.

Suratno, Sadhu Bagas. (2017). Pembentukan Peraturan Kebijakan Berdasarkan Asas-Asas Umum Pemerintahan Yang Baik. E-Journal Lentera Hukum, 4(3). https://doi.org/10.19184/ejlh.v4i3.5499.

Peratutan Perundang-Undangan

Undang-Undang Dasar Negara Republik Indonesia 1945.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 2 Tahun 2002 Tentang Kepolisian Negara Republik Indonesia, 2002.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 34 Tahun 2004 Tentang Tentara Nasional, 2004.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 25 Tahun 2009 Tentang Pelayanan Publik, 2009.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 5 Tahun 2014 Tentang Aparatur Sipil Negara, 2014.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 23 Tahun 2014 Tentang Pemerintah Daerah, 2014.




DOI: https://doi.org/10.29103/reusam.v12i2.21514

Article Metrics

 Abstract Views : 4 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Raihan Ardiansyah


REUSAM: Jurnal Ilmu Hukum

P-ISSN : 2338-4735

E-ISSN : 2722-5100