Bureaucratic Reform Resistance in Indonesia
Abstract
Formulating, rearranging, and improving and perfecting bureaucratic behavior to become better, productive, professional, efficient, and effective for the formation of a pattern, mode, system and better governance. Commitment, good etiquette, seriousness, and hard work from all parties are absolute, and must be upheld. Our country's political leadership is very weak, there is a politicization of the bureaucracy, there is resistance (resistance) from the bureaucrats themselves and the competence of implementing bureaucratic reform. Political commitment needs to be emphasized and formulated into a solid policy, guide and guide in its implementation along with an evaluation of all activities and there must be an institution that is responsible for making and overseeing the bureaucratic reform policy. Focus, priorities and targets for achievement need to be set. Systematic, consistent, accurate, and controlled from an agenda that is carried out can avoid stagnation, saturation, and can also be separated from the image of mere pretense where every regime in power in the beginning always has a breakthrough or image.
Penelitian ini membahas mengenai upaya pemerintah dalam merumuskan, menata kembali, dan meningkatkan serta menyempurnakan perilaku birokrasi menjadi lebih baik, produktif, profesional, efisien, dan efektif untuk pembentukan pola, modus, sistem, dan tata kelola yang lebih baik. Komitmen, etika yang baik, keseriusan, dan kerja keras dari semua pihak adalah mutlak, dan harus dijunjung tinggi. Kepemimpinan politik negara kita sangat lemah, ada politisasi birokrasi, ada resistensi (perlawanan) dari birokrat itu sendiri dan kompetensi pelaksana reformasi birokrasi. Komitmen politik perlu ditegaskan dan dirumuskan menjadi suatu kebijakan, pedoman dan pedoman yang kokoh dalam pelaksanaannya disertai evaluasi terhadap seluruh kegiatan dan harus ada lembaga yang bertanggung jawab membuat dan mengawasi kebijakan reformasi birokrasi. Fokus, prioritas dan target pencapaian perlu ditetapkan. Sistematis, konsisten, akurat, dan terkontrol dari sebuah agenda yang dijalankan dapat menghindari stagnasi, kejenuhan, dan juga dapat dipisahkan dari citra kepura-puraan belaka dimana setiap rezim yang berkuasa pada awalnya selalu memiliki terobosan atau citra.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Brodjonegoro, Bambang P.S. (2008), “Jalan Terjal Reformasi Birokrasi”. Seputar Indonesia, 9 Juni 2008.
Dwiyanto, A. (2011). Mengembalikan Kepercayaan Publik melalui Reformasi Birokrasi. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.
Grindle, M. S. (2017). Politics and policy implementation in the third world. In Politics and Policy Implementation in the Third World. https://doi.org/10.2307/2619175
Hasyem, Muhammad & Ferizaldi, Fenomena Pungli dan Patologi Birokrasi, Jurnal Sosiologi USK Volume 14, Nomor 2, Desember 2020
Hasyem, M. (2021). Implementasi Kebijakan Dana Desa Berdasarkan Peraturan Bupati Nomor 39 Tahun 2017 Tentang Tata Cara Pembagian dan Penetapan Rincian Dana Gampong di Kecamatan Syamtalira Bayu Kabupaten Aceh Utara Propinsi Aceh”.
Harman, Benny K. (2009), “ Reformasi Birokrasi Pemerintahan”. Media Indonesia, 9 Oktober 2009.
HEINEMAN, R. (2011). The Icarus Syndrome: A History of American Hubris. Independent Review.
Huberman, M. B. M. ve A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook: By Mathew B. Miles and A. Michael Huberman. Thousand Oaks: Sage, 1994. 338 pp. £19.95 paperback. ISBN 0 8039 5540 5. Journal of Environmental Psychology.
Kumorotomo, Wahyudi. 2005C. ‚Format pembiayaan Publik dalam Sistem Semi-Parlementer‛. Birokrasi Publik dalam Sistem Politik Semi-Parlementer. Editor: Erwan Agus Purwanto dan Wahyudi Kumorotomo. Yogyakarta: Gava Media.
Osborne, David; & Gaebler, Ted. (1992),”Reinventing Government : How The Entrepreneurial Spirit is Transforming The Public Sector”. Addison-Wesley Publishing.
Prasojo, Eko. (2007),”Strategi Reformasi Birokrasi”. http://new.okezone.com/red/
Reformasi Birokrasi Pemerintah.net
DOI: https://doi.org/10.29103/jspm.v3i1.6265
Article Metrics
Abstract Views : 193 timesPDF Downloaded : 14 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Muhammad Hasyem, Ferizaldi Ferizaldi, Syamsuddin Syamsuddin, Tarmidi Tarmidi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
INDEXED BY:
Redaksi Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Malikussaleh (JSPM): Gedung Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Malikussaleh. Kampus Bukit Indah Jln. Sumatera No.8, Kec. Muara Satu Kota Lhokseumawe, Prov. Aceh, Indonesia. eMail: jspm@unimal.ac.id
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License