Google Classroom as Educational Communication Media (Study at SMA Negeri 2 Percontohan Karang Baru)

Afriani Eka Mulyana, Ratri Candrasari

Abstract


This study aims to determine the role of Google Classroom as an alternative media in SMA Negeri 2 Percontohan Karang Baru. Google Classroom is an example of new media that is now widely used in education. This Google Classroom also has many features that make it easier for users to carry out the learning process even though it is not face-to-face. Teachers and students who use Google Classroom also find it helpful to have features that make the learning process easier at SMA Negeri 2 Percontohan. This study used a descriptive qualitative approach, with research data collected through observation, semi-structured interviews with several informants, and documentation. At SMA Negeri 2 Percontohan, teachers play an active role in the establishment f an effective communication process during the learning process. The results showed that the use of Google Classroom in SMA Negeri 2 Percontohan Karang Baru had a positive impact and was quite effective. Both teachers and students admit that it is not too difficult to use Google Classroom as beginners. Teachers and students also feel helped to do online learning with this Google Classroom. The features in Google Classroom are also easy to use.  

ABSTRAK

Penelitian ini bertujuan menggambarkan peran Google Classroom sebagai media alternatif pada SMA Negeri 2 Percontohan Karang Baru. Google Classroom merupakan salah satu contoh new media yang sekarang banyak dipergunakan dalam pendidikan. Google Classroom memiliki banyak fitur yang memudahkan pengguna dalam melakukan proses pembelajaran walaupun tidak melalui tatap muka secara langsung. Guru dan murid yang menggunakan Google Classroom juga merasa terbantu dengan adanya fitur yang memudahkan proses pembelajaran di SMA Negeri 2 Percontohan. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif, dimana data dikumpulkan melalui observasi, wawancara semi terstruktur, dan dokumentasi. Temuan lapangan yaitu para guru di SMA Negeri 2 Percontohan berperan aktif dalam terjalinnya proses komunikasi yang efektif selama proses pembelajaran. Penggunaan Google Classroom di SMA negeri 2 Percontohan Karang Baru memiliki dampak positif dan cukup efektif. Selama proses pembelajaran guru dan siswa sama-sama mengaku bahwa tidak terlalu sulit dalam menggunakan Google Classroom ini sebagai pemula. Guru dan siswa juga merasa terbantu melakukan pembelajaran secara daring dengan adanya Google Classroom. Fitur-fitur yang ada pada Google Classroom juga mudah digunakan.


Keywords


Google Classroom, Educational Communication, New Media

Full Text:

PDF

References


Afifuddin, B. A. S., & Saebani, B. A. (2009). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Pustaka Setia.

Afrianti, W. E. (2018). Penerapan Google Classroom dalam Pembelajaran Akuntansi (Skripsi, Universitas Islam Indonesia Yogyakarta).

Asnawir & Usman, B. (2002). Media Pembelajaran. Jakarta: Ciputat Press.

Audie, N. (2019). Peran Media Pembelajaran Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 586–595.

Bakti, I. S., Hamdi, E., & Nur, M. (2018). Pergeseran Pola Pemberian Nama Anak pada Generasi Millenial dan Post-Millenial. Jurnal Sosiologi USK (Media Pemikiran & Aplikasi), 12(1), 24-37.

Candrasari, R. (2020). Learning Communication Strategy at Colleges during Covid-19 Pandemic and the New Normal Phase. The International Conference on Social Science, Political Science, and Humanities (ICoSPOLHUM) 2020.

Cangara, H. (2015). Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada.

Danaher, P. J., Wilson, I., & Davis, R. (2013). A Comparison of Online and Offline Consumer Brand Loyalty, Marketing Science. Jakarta: Erlangga.

Hammi, Z. (2017). Implementasi Google Classroom Pada Kelas XI IPA MAN 2 Kudus. (Skripsi, Universitas Negeri Semarang).

Hapsari, S. A., & Pamungkas, H. (2019). Pemanfaatan Google Classroom sebagai Media Pembelajaran Online di Universitas Dian Nuswantoro. WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 18(2), 225-233.

Jamalludin, J. (2016). Manfaat Media Komunikasi dalam Pendidikan dan Pembelajaran. At-Tabligh, 1(1), 14-26.

Sugiyono (2017). Metode Penelitian Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sukmawati, S. (2020). Implementasi Pemanfaatan Google Classroom dalam Proses Pembelajaran Online di Era Industri 4.0. Jurnal Kreatif Online, 8(1).

Yosal, I. (2004). Community Relations: Konsep dan Aplikasinya. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Yusuf, P. M. (2010). Komunikasi Instruksional. Jakarta: Bumi Aksara.




DOI: https://doi.org/10.29103/jspm.v2i2.5037

Article Metrics

 Abstract Views : 247 times
 PDF Downloaded : 14 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Afriani Eka Mulyana, Ratri Candrasari

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

INDEXED BY:

Redaksi Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Malikussaleh (JSPM): Gedung Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Malikussaleh. Kampus Bukit Indah Jln. Sumatera No.8, Kec. Muara Satu Kota Lhokseumawe, Prov. Aceh, Indonesia. eMail: jspm@unimal.ac.id

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License