Hubungan Regulasi Diri dengan Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa Universitas Malikussaleh
Abstract
Academic procrastination is a student's action of procrastinating or avoiding completing academic assignments such as lecture assignments within the specified time period. This research aims to determine the relationship between self-regulation and academic procrastination among students at Malikussaleh University. The sample in this research was three hundred and eighty five Malikussaleh University students and the sampling technique used incidental sampling. Data collection in this study used a self-regulation scale and a procrastination scale. The data analysis technique for this research is using Spearman's correlation analysis. The results of this study show that there is a significant negative relationship between self-regulation and procrastination with the research results showing that the correlation coefficient of self-regulation with procrastination is -0.793 with a significance value of 0.000 <0.05 meaning that the higher the self-regulation, the lower the academic procrastination will be. conversely, the lower the self-regulation, the higher the academic procrastination among students at Malikussaleh University.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aditiantoro, M., & Wulanyani, N. M. S. (2019). Pengaruh problematic internet use dan regulasi diri terhadap prokrastinasi akademik mahasiswa Program Studi Psikologi Fakultas Kedokteran Universitas Udayana. Jurnal Psikologi Udayana, 205-215.
Azwar, Saifuddin (2012). Validitas dan Realibilitas Yogyakarta : Pustaka Pelajar.
Efendi, D. H., Sandayanti, V., & Hutasuhut, A. F. (2020). Hubungan Efikasi Diri Dengan Regulasi Diri Dalam Belajar Pada Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Malahayati. ANFUSINA: Journal of Psychology, 3(1), 21–32. https://doi.org/10.24042/ajp.v3i1.6046
Fajriani, N., Ismawati, I., & Abidi, F. (2021). Hubungan Regulasi diri dengan Prokrastinasi Akademik Mahasiswa Magister yang bekerja pada perguruan tinggi Surabaya. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 5(2), 691-698.
Febritama, S., & Sanjaya, E. L. (2018). Hubungan antara regulasi diri dengan perilaku prokastinasi akademik pada mahasiswa.
Ferrari, J. R., Johnson, J. L., & McCown, W. G. (1995). Procrastination and task avoidance: Theory, research, and treatment. Springer Science & Business Media.
Fitri, A. (2021). Hubungan Regulasi Belajar Dan Efikasi Diri Akademik Terhadap Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa Akhir. PESAT, 7(1), 53-72.
Fitriya Dan Lukmawati. (2016). Hubungan Antara Regulasi Diri Dengan Perilaku Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan (STIKES). Mitra Adiguna Pelembang. Psikismjurnal Psikologi Kesehatan. Vol.2 No. I. Uin Raden Fatah.
Freeman, E. K., Cox-Fuenzalida, L.-E., & Stoltenberg, I. (2011). Extraversion and arousal procrastination: Waiting for the kicks. Current Psychology: A Journal for Diverse Perspectives on Diverse Psychological Issues, 30(4), 375–382. https://doi.org/10.1007/s12144-011-9123-0
Ghufron, M. N. (2017). Teori-teori Psikologi. Yogyakarta: Ar Ruzz Media.
Heryana, A. (2023). Bekerja dengan Data Tidak Normal. Jakarta: Universitas Esa Unggul.
Iswahyudi, A., & Mahmudi, I. (2017). Pengaruh mengikuti orgamawa dan regulasi diri terhadap prokrastinasi mahasiswa dalam menyelesaikan skripsi di fakultas ilmu pendidikan IKIP PGRI Madiun tahun akademik 2015/2016. Counsellia: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 6(2), 41-55.
Jannah, M. (2014). Prokrastinasi akademik (perilaku penundaan akademik) mahasiswa fakultas ilmu pendidikan universitas negeri surabaya (Doctoral dissertation, State University of Surabaya). Dr. Tamsil Muis.
Kosasi, J., Siregar, N. N., & Elvinawanty, R. (2019). Prokrastinasi akademik ditinjau dari conscientiousness pada mahasiswa Fakultas Teknologi dan Ilmu Komputer Universitas Prima Indonesia. Insight : Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Psikologi, 15(1), 71. https://doi.org/10.32528/ins.v15i1.1666
Kristiyani, T. (2020). Self-regulated learning: Konsep, implikasi dan tantangannya bagi siswa di Indonesia. Sanata Dharma University Press.
Lastary, L. D., & Rahayu, A. (2018). Hubungan dukungan sosial dan self efficacy dengan prokrastinasi akademik mahasiswa perantau yang 1 2 berkuliah di Jakarta. Ikra-Ith Humaniora: Jurnal Sosial Dan Humaniora, 2(1), 17-23.
Lubis, I. S. L. (2018). Hubungan Regulasi Diri dalam Belajar dan Efikasi Diri dengan Prokrastinasi Akademik Mahasiswa. Jurnal Diversita, 4(2), 90. https://doi.org/10.31289/diversita.v4i2.1884
Mardiani, I., Zulaihati, S., & Sumiati, A. (2021). Hubungan antara Locus Of Control dan Perfeksionisme dengan Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa Akuntansi. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 3579–3592. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i6.805
Montalvo Fermin Torrano & Torres Maria Carmen Gonzalez. (2004). Self-Regulated Learning: Curret and directions. Electronic journal of research in educational psychology, vol. 2, no. 1, hlm.1-34.
Mulia, N. (2022). Hubungan Stres dengan Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa yang tinggal di Dayah di sekitar Universitas Malikussaleh. (Skripsi). Universitas Malikussaleh.
Munargo, U., & Rozzaqyah, F. (2021). Hubungan regulasi diri dengan prokrastinasi akademik pembelajaran daring pada mahasiswa bimbingan dan konseling Universitas Sriwijaya. (Skripsi). Universitas Sriwijaya
Muntazhim, M. A. (2022). Hubungan Regulasi Diri dengan Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa yang Sedang Menyusun Skripsi. Acta Psychologia, 4(1), 21-28.
Muyana, S. (2018). Prokrastinasi akademik dikalangan mahasiswa program studi bimbingan dan konseling. Counsellia: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 8(1), 45-52.
Nabila, I. S., & Nastiti, D. (2023). Pengaruh Regulasi Diri dan Efikasi Diri terhadap Prokrastinasi Akademik Mahasiswa yang Bekerja. JURNAL BIMBINGAN DAN KONSELING AR-RAHMAN, 9(2), 260-272.
Noviyanti, N., Yusmansyah, Y., & Utaminingsih, D. (2019). Hubungan antara self regulated learning dengan prokrastinasi akademik. ALIBKIN (Jurnal BimbinganKonseling),1-16.
Paula, M., & Kogoya, V. (2021). Pengaruh Regulasi Emosi Terhadap Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa Di Masa Pandemi Covid-19 Miftakhul Jannah.
Rochillah, A., & Khoirunnisa, R. N. (2020). Hubungan antara regulasi diri dengan prokrastinasi akademik pada siswa sma kelas xi sunan giri gresik. Character J. Penelit. Psikol, 7(1), 1-6.
Saman, A. (2017). Analisis prokrastinasi akademik mahasiswa (studi pada mahasiswa jurusan psikologi pendidikan dan bimbingan fakultas ilmu pendidikan). Jurnal Psikologi Pendidikan & Konseling: Jurnal Kajian Psikologi Pendidikan dan Bimbingan Konseling, 3(2), 55-62.
Sari, A. R., & Satwika, Y. W. (2022). Hubungan Regulasi Diri Dengan Prokrastinasi Siswa Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Penelitian Psikologi, 9(1), 136-145
DOI: https://doi.org/10.2910/insight.v2i3.17754
Article Metrics
Abstract Views : 0 timesPDF Downloaded : 0 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Annisa Fadila, Cut Ita Zahara, Ika Amalia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.