GAMBARAN REGULASI DIRI MAHASISWA PENGHAFAL AL- QUR’AN

Rahmatul Ulya, Safuwan Amin, Yara Andita Anastasya

Abstract


This study aims to determine aspects of self-regulation carried out by students memorizing the Al-Qur'an Ma'had Jamiah IAIN Lhokseumawe. This research is qualitative research with a phenomenological approach and uses the Interpretative Phenomenological Analysis (IPA) analysis method. Data collection techniques use interviews, observation and documentation. Testing the validity of the data uses source triangulation and time triangulation. The informants in the research were five subjects. The results of this research describe aspects of self- regulation carried out by students memorizing the Al-Qur'an at Ma'had IAIN Lhokseumawe. From the research results, it was found that the five subjects carried out good self-regulation based on self-regulation, planning, evaluation, internal and external motivation for memorizing the Al-Qur'an and consistency in memorizing the Al-Qur'an.


Keywords


Memorizers of the Al-Qur'an, Self-Regulation, Students

Full Text:

PDF

References


Agustina, M., Yusro, N., & Bahri, S. (2020). Strategi Peningkatan Minat Menghafal Al-Qur’an Santri di Pondok Pesantren Ar-Rahmah Curup. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 14(1), 1-17. https://www.jurnal.iain-bone.ac.id/index.php/didaktika/article/view/749

Arifin, Z. (2019). Pemanfaatan Media Game Monopoli Ayo Mengaji Dalam Meningkatkan Gemar Mengaji Al-Quran. Jurnal Penelitian, 13(2), 197-214.

Ayuni, s, & Himmawan, D. (2023). Pemberdayaan Masayarakatmelalui Bimbingan Mengaji Dan Pengembangan Baca Tulis Al-Quran Di TPA Babussalam Cidempet, Jurnal Hasil Penelitian dan Pengabdian Masyarakat, 2(1), 75-84.

Herdiansyah, M. Y., & Afrianto, I. (2013). Pembangunan Aplikasi Bantu Dalam Menghafal Al- Qur’an Berbasis Mobile. Jurnal ilmiah komputer dan Informatika (KOMPUTA), 2(2), 1-8.

Idayu, H. (2020). Managemen Waktu Penghafal Al-Qur’an Dalam Meraih Prestasi Akademik. Jurnal Transformatif (Islamic Studies), 4(1), 75-86.

https://doi.org/10.23971/tf.v4i1.1764

Ikhwanuddin, M., & Husnah, A. (2021). Penerapan metode tikrār dalam menghafal Al- Quran. Tasyri: Jurnal Tarbiyah-Syariah-Islamiyah, 28(1), 15-29.

Ilyas, M. (2020). Metode muraja’ah dalam menjaga hafalan al-qur’an. Al-Liqo: Jurnal Pendidikan Islam, 5(01), 1-24. https://doi.org/10.46963/alliqo.v5i01.140

Jaedi, M. (2019). The Importance to Understand the Al-Qur’an and Knowledge (Pentingnya Memahami Al-Qur’an dan Ilmu Pengetahuan). Risâlah, Jurnal Pendidikan dan Studi Islam, 5(1, March), 62-70.

https://jurnal.faiunwir.ac.id/index.php/Jurnal_Risalah/article/view/89

Khonsa, Jannah, I., Raihana, P. A., & Ali, M. (2019). Strategi coping remaja penghafal Al-Qur’an berasrama dalam menghadapi kejenuhan. Suhuf, 31(2), 107-177.

https://journals.ums.ac.id/index.php/suhuf/article/view/9039

Marza, S. E. (2017). Regulasi Diri Remaja Penghafal al-Qur’an di Pondok Pesantren Al-Qur’an Jami’atul Qurro’ Sumatera Selatan. Jurnal Intelektualita: Keislaman, Sosial Dan Sains, 6(1), 145-160. https://doi.org/10.19109/intelektualita.v6i1.1306

Masita, R., Khirana, R. D., & Gulo, S. P. (2020). Santri penghafal alquran: Motivasi dan metode menghafal alquran santri pondok pesantren tahfizul qur’an Sungai Pinang Riau. Idarotuna, 3(1), 71-83.

Mawaddati, I. R. (2021). metode menghafal al-qur’an di pesantren tahfidhul qur’an nahdlatut thalabah kesilir wuluhan jember. Education Journal: Journal Educational Research and Development, 5(1), 45-56.

Mu'min, S. A. (2016). Regulasi diri dalam belajar mahasiswa yang bekerja. Al-TA'DIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 9(1), 1-20. https://ejournal.iainkendari.ac.id/al- tadib/article/view/499

Nurjanah, A. A., Dahlan, S., & Utaminingsih, D. (2017). Hubungan Regulasi Diri Dengan Perencanaan Karir Siswa. ALIBKIN (Jurnal Bimbingan Konseling), 5(5).

Nodityas, Mirwan, M., & Khumairo, A. (2020). Implementasi Metode Pembelajaran dalam Menghafal Al-Qur’an di Pondok Pesantren Muhammadiyah At-Tanwir Metro. Jurnal Pendidikan Islam Al-Affan, 1(1), 41-49. https://ejournal.stit- alquraniyah.ac.id/index.php/jpia/article/view/6

Oktapiani, M. (2020). Tingkat Kecerdasan Spiritual Dan Kemampuan Menghafal Al- Qur’an. Tahdzib Al-Akhlaq: Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 95-108.

Puteh, M. J., Julianto, J., & Fazriani, F. (2019). Ma’had Al-Jamiah Dalam Membentuk Karakter Mahasiswa Uin Ar-Raniry. Jurnal Al-Bayan: Media Kajian dan Pengembangan Ilmu Dakwah, 25(2), 400-427. https://jurnal.ar- raniry.ac.id/index.php/bayan/article/view/6682

Putri, R. H. (2022). Analisis Kesulitan Menghafal Al-Qur'an Pada Siswa Di SDIT Cahaya Makkah Kabupaten Pasaman Barat.

Prasetyawan, R. (2016). Metode menghafal Al-Qur’an di Pondok Pesantren Al Wafa Palangka Raya (Doctoral dissertation, IAIN Palangka Raya).

Renawati, A. (2020). Upaya Pembentukan Karakter Religius Siswa di Ma'had Ronggo Warsito MAN 2 Ponorogo (Doctoral dissertation, IAIN Ponorogo).

Rochim, F. L. N., & Jinan, M. (2023). Peran Orang Tua Dan Lembaga Qur’an Dalam Meningkatkan Kemampuan Anak Menghafal Al Qur’an (Studi Kasus Rumah Qur’an Ahsanu ‘Amala Di Desa Kuto Kecamatan Kerjo Kabupaten Karanganyar) (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Sabri, A. (2020). Trends of “Tahfidz House” program in early childhood education. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 14(1), 78-93. https://doi.org/10.21009/JPUD.141.06

Smith, J. A., Flowers, P., & Larkin, M. (2009). Interpretative Phenomenological Analysis: Theory, Method and Research. Sage Publication.

Sopyan, A., & Hanafiah, N. (2022). Pembiasaan Muroja’ah Untuk Meningkatkan Hafalan Al- Qur’an. Indonesian Journal of Education and Social Sciences, 1(2), 100-105.

Sulastini, F., & Zamili, M. (2019). Efektivitas program tahfidzul Qur’an dalam pengembangan karakter Qur’ani. Jurnal pendidikan islam Indonesia, 4(1), 15-22. https://doi.org/10.35316/jpii.v4i1.166.

Supriono, I. A., & Rusdiani, A. (2019). Implementasi Kegiatan Menghafal Al-Qur’an Siswa di LPTQ Kabupaten Siak. Jurnal Isema: Islamic Educational Management, 4(1), 54-64.

Ulfah, M. (2022). Dukungan sosial dan regulasi diri pada santri penghafal Al-Qur'an di Pondok Pesantren Tahfidz Al-Qur'an Oemah Al-Qur'an Malang (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).




DOI: https://doi.org/10.2910/insight.v2i3.17529

Article Metrics

 Abstract Views : 2 times
 PDF Downloaded : 2 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Rahmatul Ulya, Safuwan, Yara Andita Anastasya

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.