Gambaran Keterbukaan Diri Remaja yang Diasuh Nenek (Studi Fenomenologi di Kecamatan Kota Juang Kabupaten Bireuen)

Shazra Pasha, Safuwan Safuwan, Yara Andita Anastasya

Abstract


This research aims to find out the picture of self-disclosure of teenagers who are raised by their grandmothers due to various parental problems, whether due to moving away, divorce, or even the death of both parents. This research also aims to determine the description of self-disclosure of adolescents who are raised by grandmothers in terms of aspects of self-disclosure. The method used in this research is a qualitative method with a phenomenological approach. Sampling in this study used a purposive sampling technique with data collection methods using interviews and observation. The subjects in this research were five teenagers who were cared for by their grandmother. The research results showed that overall, the five subjects described good self-disclosure with aspects of self- disclosure, namely attitudes and opinions, tastes and interests, education, finances, personality and physicality.


Keywords


Self Disclosure, Raised by Grandmothers, Teenager

Full Text:

PDF

References


Altman, I., & Taylor, D. A. (1973). Social Penetration : The Development Of Interpersonal Relationship. Holt, Rinehart & Winston.

Azis, M. R. A. (2021). Fenomena Self Disclousure Dalam Penggunaan Platform Media Sosial (Studi Deskriptif pada Akun Selebgram). Jurnal Teknologi dan Informasi Bisnis. 3(1), 120-130. http://doi.org/10.47233/jteksis.v3i1.189

Bagus, D. M. S. (2 021). Self Disclosure Sifat Independen Anak Tunggal Pada Keluarga Broken Home. Jurnal Psikologi Perseptual, 6(1), 53-65. http://doi.org/10.24176/perseptual.v6i1.5173

Cresswell, J. W. (2007). Qualitative Inquiry and Research Design (2nd ed). Sage

Creswell, J. (2014). Research Design Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (4th ed). Sage.

DeVito, J. A. (2011). Komunikasi Antar Manusia (Edisi 5). Karisma Publishing Group.

Ernawati, I. H., Djamal, M., & Ihtiari, D. A. T. (2021). Pola Asuh Kakek Nenek dan Implikasinya Terhadap Prestasi Belajar Siswa di Maarif Nu Brunosari. Jurnal Kajian Kritis Pendidikan Islam dan Manajemen Pendidikan Dasar, 4(2), 163-181.

Fradisa, L. Primal, D. Gustira, L. (2022). Jurnal Pendidikan dan Konseling. Al-Irsyad, 105(2), 79. https://core.ac.uk/download/pdf/322599509.pdf

Fridayanti, D. A. N. (2021). Pengaruh Pola Asuh Grandparenting Terhadap Perilaku Sosial Remaja (Studi Kasus Di Desa Manuk Kecamatan Siman Kabupaten Ponorogo). Institut Agama Islam Negeri Ponorogo.

Gainau, M. B. (2012). Keterbukaan Diri. Sekolah Tinggi Agama Kristen Protestan Negeri (STAKPN) Papua, 12-36.

Goode., & William J. (2007). Sosiologi Keluarga: Bumi Aksara.

Basic Books. (Original work published 1983).

Hardanti, A. D. T. (2018). Perilaku Anak Pada Pola Asuh Nenek Di SD Negeri Klampok 2 Godong Grobogan. 22–27.

Haryani, R. I., Dimyati., & Fauziah, P. Y. (2022). Peranan Pengasuhan Kakek dan Nenek terhadap perilaku Proposial Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 173-181. http://doi.org/10.31004/obsesi.v6i1.1196

Herdiansyah, H. (2020). Metodologi Penelitian Kualitatif Untuk Ilmu Psikologi. Salemba Humanika.

Heriyanto. (2018). Analisis Tematik Sebagai Metode Menganalisa untuk Pen elitian Kualitatif. ANUVA. 2(3), 317-324.

http://doi.org/10.14710/anuva.2.3.317-324

Hurlock, E. B. (1991). Psikologi Perkembangan : Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan (Edisi 5). Erlangga.

Hurlock, E. B. (1997). Perkembangan Anak. Alih Bahasa oleh Metasari Tjandra:. Erlangga.

Ifdil, I. & Ardi, Z. (2013). Konsep Dasar Self Disclosure dan Pentingnya Bagi Mahasiswa Bimbingan dan Konseling. 13(1), Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan.

Irani, L. C., & Laksana, E. P. (2018). Konsep Diri dan Keterbukaan Diri Remaja Broken Home yang Diasuh Nenek. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 3(5), 685. https://doi.org/10.17977/jptpp.v3i5.1110

Jourard, S. M. (1971). The Transparant Self. Van Nostrand Reinhold.

Kusdiyati, S., & Fahmi, I. (2015). Observasi Psikologi. PT Remaja Rosdakarya.

Nadine, E. R., & Ramdhana, M. R. (2021). Keterbukaan Diri Remaja Perempuan Pengguna Aplikasi Kencan Online Tinder Di Bandung. E-Proceeding of Management, 8(2), 61–71. http://doi.org/10.24176/perseptual.v6i1.5173

Novira, T., & Fikry, Z. (2021). Kelekatan pada Pengasuhan Nenek. Proyeksi, 16(1), 61-71.

Meiliana, V. (2021). Hubungan Pola Asuh Dengan Keterbukaan Diri Pada Remaja Kelas X Di Sman 11 Pekanbaru. Universitas Syarif Kasim Riau.

Pangestika, M. W., Studi, P., Komunikasi, I., Komunikasi, F., Informatika, D. A. N., & Surakarta, U. M. (2017). ( Studi Deskriptif Kualitatif Keterbukaan Diri Ibu Mertua kepada Menantu Perempuan yang Menikah Dikarenakan Kehamilan Tidak Diinginkan ).

Pratiwi, H. E., & Amelasasih, P. (2022). Gambaran Pengungkapan Diri Melalui WhatsApp Stories Pada remaja broken Home. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(3), 137-144.

Raco, J. R. (2010). Metode Penelitian Kualitatif. Grasindo.

Ramadhana, M. R. (2019). Keterbukaan Diri dalam Komunikasi Orangtua-Anak pada Remaja Pola Asuh Orangtua Authoritarian. October 2018. https://doi.org/10.12928/channel.v6i2.11582

Rahmawati, P. A. (2014). Hubungan Antara Kepercayaan dan Keterbukaan Diri Terhadap Orangtua Dengan Perilaku Memaafkan pada Remaja yang Mengalami Keluarga Broken Home di SMKN 3 & SMKN 5 Samarinda. Psikoborneo, 2(3), 142-148.

Riantifanny, J. (2022) Proses Komunikasi Keterbukaan Diri Korban Bullying. 2(1), 21-25

Rosa, V. N. (2019). Hubungan Pola Asuh Orang Tua pada Pengungkapan Diri (Self Disclosure) Remaja Laki-laki. Universitas Negeri Jakarta.

Salsabila, H. D., & Abdullah, E. S. P. S. (2021). Gambaran Self Disclosure Remaja Yang Mengalami Broken Home. Jurnal Purnawa, 4(2), 110–115. http://jurnal.uts.ac.id/index.php/PSIMAWA%0AJURNAL

Samosir, P., & Sawitri, D. R. (2015). Keterbukaan Diri Pada Remaja Awal Kelas Vii. 4(4), 14–19.

Saputro, R. D. (2016). Pendidikan Karakter Anak Pada Keluarga TKW (Studi Kasus Di Desa Nglandung, Kecamatan Geger Kabupaten Madiun Tahun 2015). Citizenship Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan, 4(2), 509. https://doi.org/10.25273/citizenship.v4i2.1081

Sarwono, S. W. (2011). Psikologi Remaja. Rajagrafindo Persada

Septiani, D., Azzahra, P. N., Wulandari, S. N., & Manuardi, A. R. (2019). Self Disclosure Dalam Komunikasi Interpersonal: Kesetiaan, Cinta, Dan Kasih Sayang. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling Dalam Pendidikan), 2(6), 265. https://doi.org/10.22460/focus.v2i6.4128

Siahaan, F. R. (2013). Keluarga Merupakan Pendidikan Awal Bagi Anak. Jurnal Keluarga Sehat Sejahtera, 11(22), 15-20.

Smith, J. A., Flowers, P., & Larkin., M. (2009). Interpretative Phenomenological Analysis. Sage

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. ALFABETA.

Zakaria, M. R. A. (2019). Pengalihan peran sementara pengasuhan anak dari orang tua ke nenek dan kakek. Dialetika, 14(2), 120–125.




DOI: https://doi.org/10.2910/insight.v2i1.15024

Article Metrics

 Abstract Views : 20 times
 PDF Downloaded : 5 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Shazra Pasha, Safuwan, Yara Andita Anastasya

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.