Development Of The Educational Game Math Land Using Construct 2

Ilmi Suciani Sinambela, Indah Febri

Abstract


In the digital era, technological advancements have brought significant changes to In the digital era, technological advancements have brought significant changes to the field of education. Conventional learning methods often cause boredom among students, making it necessary to innovate the delivery of learning materials. One solution that can be implemented is the development of educational games, which combine entertainment and education to create an enjoyable learning experience for children. This study aims to develop an educational game that combines learning with play to facilitate a more effective and engaging learning process. The game development is carried out using the Construct 2 game engine, with the implementation of the ADDIE method (Analyze, Design, Development, Implementation, Evaluation) as a systematic framework to ensure the quality and effectiveness of the resulting educational games

Keywords


Educational games; construct 2; Interactive learning; ADDIE method

Full Text:

PDF (English)

References


Arifah, S. N., Fernando, Y., & Rusliyawati, R. (2022). Upaya Meningkatkan Citra Diri Melalui Game Edukasi Pengembang Kepribadian Berbasis Mobile. Jurnal Informatika Dan Rekayasa Perangkat Lunak, 3(3), 295-315.

Citra, C. A., & Rosy, B. (2020). Keefektifan penggunaan media pembelajaran berbasis game edukasi quizizz terhadap hasil belajar teknologi perkantoran siswa kelas X SMK Ketintang Surabaya. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 8(2), 261-272.

Handican, R., Darwata, S. R., Arnawa, I. M., Fauzan, A., & Asmar, A. (2023). Pemanfaatan Game Edukatif dalam Pembelajaran Matematika: Bagaimana Persepsi Siswa?. RANGE: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 77-92.

Naufalia Haryadi, Fridayanthi. "Pembuatan Game Edukasi Bangun Ruang Sebagai Media Pembelajaran Siswa Kelas 5 Sd." Phd Diss., Politeknik Negeri Media Kreatif, 2022.Bejan, A. (2015). Constructal thermodynamics. Constructal Law & Second Law Conference, Parma, pp. S1-S8.

Nisa, M. A., & Susanto, R. (2022). Pengaruh Penggunaan Game Edukasi Berbasis Wordwall Dalam Pembelajaran Matematika Terhadap Motivasi Belajar. JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 7(1), 140. https://doi.org/10.29210/022035jpgi0005

Maula, R., & Wathon, A. (2018). Pengembangan Game Imajinasi Anak Melalui Alat Permainan Edukatif. Sistim Informasi Manajemen, 1(2), 129-143.

Mulyati, S., & Evendi, H. (2020). Pembelajaran matematika melalui media game quizizz untuk meningkatkan hasil belajar matematika SMP. GAUSS: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 64-73.

Puspaningrum, A. S., Suaidah, S., & Laudhana, A. C. (2020). Media Pembelajaran Tenses Untuk Anak Sekolah Menengah Pertama Berbasis Android Menggunakan Construct 2. Jurnal Informatika Dan Rekayasa Perangkat Lunak, 1(1), 25-35.

Putra, Yustinus Mahendra Dwi. "Pengembangan Game Edukasi “Super Mathrio Bros” Berbasis Unity Sebagai Media Pembelajaran Berhitung." Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi (JUKANTI) 5.2 (2022): 261-269.Costa, T., Zarante, P., Sodré, J. (2013). Simulation of aldehyde formation in ethanol fuelled spark ignition engines. In: Sens, M., Baar, R. (eds) Engine Processes. Expert Verlag, Berlin.

Ridoi, M. (2018). Cara mudah membuat game edukasi dengan Construct 2: tutorial sederhana Construct 2.

Rofiqoh, I., Puspitasari, D., & Nursaidah, Z. (2020). Pengembangan game math space adventure sebagai media pembelajaran pada materi pecahan di sekolah dasar. Lentera Sriwijaya: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 2(1), 41-54.Williams, J.O. (1993). Narrow-band analyzer. Ph.D. dissertation. Department of Electronic Engineering, Harvard University, Cambridge, Massachusetts, USA.

Rosmiati, M. (2019). Animasi Interaktif Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Inggris Menggunakan Metode ADDIE. Paradigma - Jurnal Komputer Dan Informatika, 21(2), 261–268. https://doi.org/10.31294/p.v21i2.6019

Sidiq, R., & Simamora, R. S. (2022). Game edukasi: Strategi dan evaluasi belajar sesuai abad 21.

Windawati, R., & Koeswanti, H. D. (2021). Pengembangan Game Edukasi Berbasis Android untuk Meningkatkan hassil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(2), 1027-1038.

Yuniarti, D. A., Intyanto, G. W., & Pawening, A. S. (2022). DGMATH: Media Digital Matematika Berbasis Android untuk Siswa Sekolah Dasar Materi Operasi Bilangan Menggunakan Metode RnD. Edumatica: Jurnal Pendidikan Matematika, 12(01), 41-51.




DOI: https://doi.org/10.29103/game.v2i1.20335

Article Metrics

 Abstract Views : 46 times
 PDF (English) Downloaded : 14 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Ilmi Suciani Sinambela, Indah Febri

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Gameology and Multimedia Expert


GAME indexed by

EuroPub_logoGoogle_Scholar_logogaruda_logodimension_logocrossref_logobase_logoworldcat_logoscilit_logoleiden_logo


Berkas:Logo-Unimal-Aceh Utara.png - Wikipedia bahasa Indonesia,  ensiklopedia bebas
Department of Informatics
Faculty of Engineering
Universitas Malikussaleh
Website : UNIVERSITAS MALIKUSSALEH
Journal Email : game@unimal.ac.id


Location


Creative Commons License
Gameology and Multimedia Expert is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.