Design and Development of the Space Shooters Game Using Pygame

Muhammad Syauqi Jazuli, Muhammad Rizki

Abstract


Space Shooter is a game that aims to shoot all the asteroids emerging from space while keeping the spaceship from colliding with them by maneuvering the spaceship. The main objective of this game is to accumulate as many points as possible by accurately shooting the asteroids. This game is developed using Pygame, a cross-platform Python module library designed for writing video games. Pygame includes computer graphics and sound libraries designed for use with the Python programming language. This study explores the development process of the "Space Shooter" game using Pygame and analyzes the effectiveness and reliability of this module in creating an interactive and engaging game. The results indicate that Pygame is an effective tool for game development, allowing easy integration of graphics and sound, and providing an intuitive interface for both novice and experienced developers.


Keywords


Pygame; Shooter Game; Character Design; Game Mechanics; Video Game Development

Full Text:

PDF (Indonesian)

References


Fadila, A., & Bernard, M. (2021). Analisis Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar pada Pembelajaran Matematika dengan Menggunakan Scratch. JPMI: Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(6), 1577–1584.

Hasan, M., Milawati, T., Tahrim, A., Anwari, A. M., Rahmat, A., & Masdiana, I. P. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Game Based Learning Menggunakan Scratch Pada Pembelajaran IPAS Di SD Negeri Mekar Sari Kabupaten Musi Banyuasin. Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi.

Irawan, E., Kusumah, Y. S., & Saputri, V. (2023). Pengembangan Multimedia Interaktif Menggunakan Scratch: Solusi Pembelajaran di Era Society 5.0. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 12(1).

Irawan, E., & Hakim, M. A. R. (2021). Kepraktisan Media Pembelajaran Komik Matematika pada Materi Himpunan Kelas VII SMP/MTs. PYTHAGORAS: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(1), 91–100.

Iskandar, R. S. F., & Raditya, A. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Project-Based Learning Berbantuan Scratch. Seminar Nasional Matematika dan Aplikasinya, 167.

Khalil, N. A., & Wardana, M. R. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Menggunakan Aplikasi Scratch Untuk Meningkatkan Higher Order Thinking Skill Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Kiprah Pendidikan, 1(3), 121–130.

Nuraeni, E., Muharram, M. R. W., & Fajrin, B. S. (2021). Desain Game Edukasi Sifat-Sifat Bangun Datar Segiempat Menggunakan Aplikasi Scratch. Attadib: Journal of Elementary Education.

Oktaria, S., Efrilia, & Pratiwi, D. F. (2022). Upaya Meningkatkan Pengetahuan Dampak Smartphone Terhadap Pendidikan dan Kesehatan di Kelurahan Pelawi Utara Kecamatan Babalan Kabupaten Langkat. Jurnal Pengabdian Mitra Masyarakat (JURPAMMAS), 2(1), 79–83.

Purwanto, N. (2012). Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Rendi, R. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Scratch Pada Materi Sistem Komputer Di Kelas VII SMP Negeri 2 Pontianak. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika.

Retno, S., Fortilla, Z, A., & Sinambela, I, S. (2023). Developing the Console Dash: a 2D Adventure Game using Godot Game Engine. Gameology and Multimedia Expert. Vol 1 (1). pp 10-15. https://doi.org/10.29103/game.v1i1.14555.

Rubiyah, S., Dasmo, D., & Suhendri, H. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Sparkol Videoscribe dan AVS Video Editor untuk Siswa Kelas X SMK Mahadhika 2 Jakarta Timur. Schrodinger Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Fisika, 1(2), 107–118.

Sadiqin, I. K., Santoso, U. T., & Sholahuddin, A. (2017). Pemahaman Konsep IPA Siswa SMP melalui Pembelajaran Problem Solving pada Topik Perubahan Benda-benda di Sekitar Kita. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 3(1), 52-62.

Satria, N. K. A. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Online Berbasis Scratch Pada Pokok Bahasan Getaran. Universitas Negeri Semarang.

Sholeh, M., Pradnyana, I. W. J., & Ridhoni, I. W. (2022). Menumbuhkan Minat Anak-Anak dalam Belajar Logika Program Komputer dengan Menggunakan Aplikasi Scratch. ABDIFORMATIKA Jurnal Pengabdian Masyarakat




DOI: https://doi.org/10.29103/game.v1i3.16905

Article Metrics

 Abstract Views : 0 times
 PDF (Indonesian) Downloaded : 1 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Muhammad Syauqi Jazuli, Muhammad Rizki

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Gameology and Multimedia Expert


GAME indexed by

Google_Scholar_logogaruda_logo


Berkas:Logo-Unimal-Aceh Utara.png - Wikipedia bahasa Indonesia,  ensiklopedia bebas
Department of Informatics
Faculty of Engineering
Universitas Malikussaleh
Website : UNIVERSITAS MALIKUSSALEH
Journal Email : game@unimal.ac.id


Location


Creative Commons License
Gameology and Multimedia Expert is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.