Design and Development of the 3D Game "Catch Banana" Using Scratch 3

Nasrullah Nasrullah

Abstract


The game Catch Banana is designed using the Scratch 3D application as an interactive entertainment medium that educates users in the use of information technology. The game features a main character, a monkey, whose task is to catch as many bananas as possible with only one life. Each banana caught provides additional points, and players must reach a certain score to advance to the next level. This study aims to evaluate the effectiveness of the game as a medium of entertainment and learning for various age groups. The evaluation results indicate that Catch Banana provides an engaging and educational playing experience, successfully enhancing users' skills in using the Scratch 3D application.

Keywords


Game; Scratch 3D; User Interaction; Game Development

Full Text:

PDF (Indonesian)

References


Nuryadi, R., & Wibisono, A. (2022). Perancangan Game Edukasi Berbasis Android untuk Anak Usia Dini Menggunakan Unity. Jurnal Teknologi dan Rekayasa Sistem. Vol 2 (2). pp 23-30.

Pratama, B., & Yulia, R. (2021). Pengembangan Game Petualangan 3D Menggunakan Unreal Engine 4. Jurnal Rekayasa Informatika dan Sistem Komputer. Vol 3 (1). pp 45-52.

Santoso, D., & Widodo, S. (2020). Pembuatan Game Edukasi Pengenalan Hewan untuk Anak-anak Menggunakan Construct 2. Jurnal Informatika dan Komputer. Vol 4 (2). pp 67-74.

Susanto, T., & Rahmawati, L. (2019). Implementasi Game Berbasis Web Menggunakan HTML5 dan JavaScript. Jurnal Teknologi Informasi dan Komunikasi. Vol 5 (3). pp 89-96.

Putra, H., & Ananda, R. (2018). Pengembangan Game Pembelajaran Matematika untuk Siswa Sekolah Dasar Menggunakan GameMaker. Jurnal Pendidikan dan Teknologi. Vol 6 (2). pp 101-108.

Mulyani, S., & Hartono, Y. (2017). Game Interaktif Berbasis Android untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan. Vol 7 (3). pp 120-127.

Wahyudi, A., & Nugroho, D. (2016). Pembuatan Game Puzzle Edukasi untuk Anak-anak Menggunakan Unity. Jurnal Informatika dan Multimedia. Vol 8 (1). pp 134-140.

Retno, S., Fortilla, Z. A., & Sinambela, I. S. (2023). Developing the Console Dash: a 2D Adventure Game using Godot Game Engine. Gameology and Multimedia Expert. Vol 1 (1). pp 10-15. https://doi.org/10.29103/game.v1i1.14555

Yuliani, S., & Suryanto, B. (2015). Pengembangan Game Petualangan untuk Pembelajaran Bahasa Inggris Menggunakan RPG Maker. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran. Vol 9 (2). pp 145-152.

Kurniawan, R., & Setiawan, E. (2014). Game Simulasi Manajemen Keuangan Berbasis Web. Jurnal Rekayasa Sistem Informasi. Vol 10 (3). pp 156-162.

Sari, N., & Saputra, H. (2013). Pengembangan Game Sejarah Nasional Indonesia Menggunakan Adobe Flash. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan. Vol 11 (1). pp 167-173.

Rahman, T., & Fitriani, D. (2012). Pembuatan Game Edukasi Pengenalan Angka dan Huruf untuk Anak-anak. Jurnal Teknologi dan Informasi. Vol 12 (2). pp 178-184.

Puspitasari, M., & Prasetyo, A. (2011). Pengembangan Game Puzzle Interaktif untuk Melatih Logika Berpikir Anak. Jurnal Informatika dan Rekayasa Komputer. Vol 13 (3). pp 189-195.

Hidayat, A., & Mulyadi, T. (2010). Implementasi Game Berbasis Mobile Menggunakan J2ME. Jurnal Sistem Informasi dan Teknologi. Vol 14 (1). pp 200-207.

Ramadhani, S., & Kartika, P. (2009). Game Edukasi Sejarah Kebudayaan Indonesia untuk Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan dan Teknologi Informasi. Vol 15 (2). pp 211-217.

Syahputra, F., & Kurniawan, T. (2008). Pengembangan Game 3D Berbasis Desktop Menggunakan Blender. Jurnal Rekayasa Teknologi dan Sistem Informasi. Vol 16 (3). pp 223-229.

Dewi, R., & Setiawati, A. (2007). Pembuatan Game Edukasi Penggunaan Bahasa Inggris Sehari-hari. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran. Vol 17 (1). pp 234-240.

Nugraha, D., & Purnama, Y. (2006). Game Simulasi Tata Surya untuk Pembelajaran Astronomi Menggunakan Flash. Jurnal Pendidikan Sains dan Teknologi. Vol 18 (2). pp 245-251




DOI: https://doi.org/10.29103/game.v1i3.16880

Article Metrics

 Abstract Views : 71 times
 PDF (Indonesian) Downloaded : 8 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Nasrullah Nasrullah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Gameology and Multimedia Expert


GAME indexed by

EuroPub_logoGoogle_Scholar_logogaruda_logodimension_logocrossref_logobase_logoworldcat_logoscilit_logoleiden_logo


Berkas:Logo-Unimal-Aceh Utara.png - Wikipedia bahasa Indonesia,  ensiklopedia bebas
Department of Informatics
Faculty of Engineering
Universitas Malikussaleh
Website : UNIVERSITAS MALIKUSSALEH
Journal Email : game@unimal.ac.id


Location


Creative Commons License
Gameology and Multimedia Expert is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.