Pengaruh Angka Partisipasi Sekolah (APS) Dan Tingkat Partisipasi Angkatan Kerja (TPAK) Terhadap Indeks Pembangunan Manusia (IPM) di Indonesia

Anggi Wida Nastiti, Fanny Nailufar

Abstract


This study aims to determine the effect of the School Participation Rate (SPR) and the Labor Force Participation Rate (LFPR)) on the Human Development Index (HDI in Indonesia. This study uses secondary data sourced from the Indonesian Central Bureau of Statistics (BPS) for the 2012-2021 period. Data were analyzed using the Multiple Linear Regression analysis method. The results of the research partially show that the variable School Participation Rate (SPR) has a positive and significant effect on the Human Development Index (HDI) and the Labor Force Participation Rate variable (LFPR) has no effect and is not significant on the Human Development Index (HDI) in Indonesia. The results of the study simultaneously with the School Participation Rate (SPR) and Labor Force Participation Rate (LFPR) variables have a positive and significant effect on the Human Development Index (HDI) variable.



Keywords


School Participation Rate (SPR), Labor Force Participation Rate (LFPR) and Human Development Index (HDI).

Full Text:

PDF

References


Alexander, Y. (2019). Pengaruh Komponen Indeks Pembangunan Manusia ( IPM ), Investasi dan Jumlah Tenaga Kerja Terhadap Produk Domestik Regional Bruto di Jawa Timur Periode 2010-2017. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Amaliah, D. (2015). Pengaruh Partisipasi Pendidikan Terhadap Persentase Penduduk Miskin. Faktor Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(3), 231–239.

Astri, M., Nikensari, S. I., & Kuncara W., H. (2013). Pengaruh Pengeluaran Pemerintah Daerah Pada Sektor Pendidikan dan Kesehatan Terhadap Indeks Pembangunan Manusia di Indonesia. Jurnal Pendidikan Ekonomi Dan Bisnis (JPEB), 1(1), 77-102.

BPS. (2022). KonsepIndeks Pembangunan Manusia.BPS - Statistics Indonesia.

BPS. (2022). APS dan APM Kabupaten Pasangkayu. Badan Pusat Statistik Kabupaten Pasangkayu.

BPS. (2022). Konsep TPAK 2020-2022. Badan Pusat Statistik Kabupaten Bangka.

Cahyanti, N. D., Muchtolifah, M., & Sishadiyati, S. (2021). Faktor - Faktor Indeks Pembangunan Manusia Di Provinsi Jawa Timur. Jambura Economic Education Journal, 3(2), 93–101.https://doi.org/10.37479/jeej.v3i2.11036

Ghozali, I. (2012). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program SPSS (8th ed.). Badan Peneit Universitas Diponegoro, Semarang.

Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivaret Dengan Program IBM SPSS 25 edisi ke 9, Badan Penerbit Universitas Diponegoro, Semarang.

Hakiki, A., Yulmardi, & Zulfanetti. (2020). Estimasi Model Indeks Pembangunan Manusia di Kabupaten/Kota Provinsi Jambi. Jurnal Akrab Juara, 5(3), 32-45.

Maulina, U., & Andriyani, D. (2020). Pengaruh Pengeluaran Pemerintah Sektor Pendidikan, Kesehatan dan Tpak Terhadap IPM Di Indonesia. Jurnal Ekonomika Indonesia, 9(1), 28-37.

Novitasari, N. M. A. W., & Wenagama, I. W. (2019). Pengaruh Angka Kematian Bayi, Angka Partisipasi Sekolah, Dan Rasio Ketergantungan Terhadap Indeks Pembangunan Manusia. Jurnal Ekonomi Pembangunan Universitas Udayana, 3(2), 58–66.

Rizki, M., Rusgiyono, A., & Mukid, M. A. (2015). Pemodeman Indeks Pembangunan Manusia Di Provinsi Jawa Tengah Tahun 2008-2013 Dengan Menggunakan Regresi Data Panel.Jurnal Gaussian, 4(2), 345–354.

United Nations Development Programme (UNDP). (2022). Human Development Report 2021/2022. shaping our future in a Transforming World New York.

Winarti. (2014). Analisis Pengaruh Pengeluaran Pemerintah Bidang Pendidikan, Kemiskinan, dan PDB Terhadap Indeks Pembangunan Manusia di Indonesia Periode 1992-2012. Thesis Universitas Diponogoro.

Zahra, N. (2019). Pengaruh Kemiskinan Dan Anggaran Pendidikan Terhadap Angka Partisipasi Sekolah di Indonesia. Skripsi, Universitas Negeri Jakarta.




DOI: https://doi.org/10.29103/jeru.v6i3.15178

Article Metrics

 Abstract Views : 496 times
 PDF Downloaded : 152 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Anggi Wida Nastiti, Fanny Nailufar

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.