Ekspolarasi Kepercayaan Diri Pada Mahasiswa Keluarga Miskin Dalam Melanjutkan Pendidikan

Cut Buleun, Safuwan Safuwan, Ika Amalia

Abstract


 Abstract: In the current era of globalization, the interest of children from poor families to continue their education to the tertiary level is increasing. Poverty is often an obstacle, but this does not affect the enthusiasm of students to continue their education. The purpose of this study is to examine in depth the aspects of self-confidence in students from poor families in continuing their education and the factors that influence self-confidence. This research involved five subjects taken using the purposive sampling method. The research method used is a type of qualitative research with a phenomenological approach and using the data analysis method Interpretative Phenomenological Analysis (IPA). Natural science analysis attempts to understand something from the participant's and researcher's side. Research techniques use interviews and observation. Testing the validity of the data uses triangulation of sources, techniques and time. The results of this study indicate that the five subjects have self-confidence in continuing their education with self-confidence, optimism, objectivity, responsibility, rationality and reality. and education. Even though having economic limitations does not hinder the enthusiasm of students to continue their education to the tertiary level, because the higher the level of education attained, the more self-confidence will increase.


Keywords


Kepercayaan Diri, Mahasiswa, Pendidikan

Full Text:

PDF

References


Agustian, Juhaaepa & Anggraini, D. (2018). Kepercayaan Diri Siswa Dari Keluarga miskin dalam melanjutkan pendidikan. Jurnal Neo Societal 2(4), 590-598.

Amri,S (2018) Pengaruh Kepercayaan Diri (Self Confidence)Berbasis Ekstrakurikuler Pramuka Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa SMA Negeri 6 Kota Bengkulu, Jurnal Matematika Raflesia, 3(2), 1-15

Creswell, J.W. (2018). Research Design: Pendekatan Metode Kualitatif, Kuantitatif, dan Campuran. Pustaka Pelajar.

Fakhri, M, N., & Triwahyuningsih. (2020). Minat Melanjutkan Pendidikan Ke Perguruan Tinggi Bagi Anak Tenaga kerja Indonesia (TKI) Di Desa Cidulang Kecamatan Cikijing Kabupaten Majalengka. Jurnal CITIZENSHIP10(10), 1-9.

Departemen Pendidikan Nasional. (2008). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Cetakan IV. Gramedia Pustaka Utama.

Ghufron, M, N., & Risnawati, R. S. (2012). Teori-Teori Psikologi. Cetakan III. Ar-Ruzz Media. Harianti, N. (2014). Hubungan Antara Self-Efficacy dengan kecemasan Berbicara Di Depan Umum Pada Mahasiswa Fakutas Psikologi Universitas Wisnuwardhana Malang. Psikovidya,18(1),80-98.

Hidayati, S, R, N., & Savira, S, I. (2021). Hubungan Antara Konsep Diri Dan Kepercayaan Diri Dengan Intensitas Penggunaan Media Sosial Sebagai moderator Pada Mahasiswa Psikologi Universitas negeri Surabaya.Jurnal Penelitian psikologi 8(3), 1-11.

Hipjillah, A. (2015). Mahasiswa Bekerja Paruh Waktu; Antara Konsumsi Dan Prestasi Akademik. Jurnal Ilmiah: Diterbitkan.

Hulukati, W., & Djibran, M, R. (2018). Analisis Tugas Perkembangan Mahasiswa Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Gorontalo. Jurnal Bikotetik 2(1), 73-114.

Jannah, F. (2013). Pendidikan Seumur Hidup Dan Implikasinya. Jurnal Dinamika Ilmu 13(1), 1- 16.

Mardelina, E., & Muhson, A. (2017). Mahasiswa Bekerja Dan Dampakya pada Aktivitas Belajar Dan Prestasi Akademik. Jurnal Economia 13(2), 201-209.

Nasa, A, F. (2012). Hubungan Antara Resiliensi Keluarga dan Optimisme pada Mahasiswa yang berasal dari Keluarga Miskin. Universitas Indonesia

Purwanto, H., Syah, N.,& Rani, I. G. (2013). Perbedaan Belajar Mahasiswa Yang Bekerja Dengan Tidak Bekerja Program Studi Pendidikan Teknik Bangunan Jurusan teknik Sipil FT-UNP. Jurnal Cived 1(1), 35-41.

Rasadi, D, T, P. (2018). Tingkat Kepercayaan Diri Mahasiswa Berprestasi Belajar Rendah. Skripsi. Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Sanata

| 684 INSIGHT: Jurnal Penelitian Psikologi, Vol. 1, No. 4 (2023)

C.Buleuen, Safuwan, I. Amalia

Dharma.

Smith, J, A., Flowers, P., & Larkin, M. (2009). Interpretative Phenomenological Analysis: Theory, Method, and Research. London: SAGE Publications.

Sudirman (2015), Harga Diri Mahasiswa S-1 dan S-2 Universitas Muhammadiyah Malang.Jurnal Seminar Psikologi & Kemanusiaan, 552-556

Wijaya, A, S., Susilo, D, K., & Sari, D, S, R. (2021). Faktor penyebab Kurangnya Minat Anak Keluarga Nelayan Melanjutkan Pendidikan Ke Perguruan Tingi di desa Puger Kulon Kecamatan Puger. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha 13(2), 422-427.




DOI: https://doi.org/10.2910/insight.v1i4.12734

Article Metrics

 Abstract Views : 43 times
 PDF Downloaded : 7 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Cut Buleun, Safuwan, Ika Amalia

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.