Komunikasi Interpersonal Orangtua dalam Mengenalkan Pendidikan Seks pada Anak

Al-Fadhilah Raufika, Yara Andita Anastasya, Nursan Junita

Abstract


Abstract: The phenomenon of violence and sexual deviation that befalls minors is the focus of the government's attention because not a few children become victims due to a lack of education, many parents feel embarrassed and uncomfortable about where to start, and the government discussing sex is considered taboo. The aim of this research is to look at aspects of interpersonal communication and the factors that influence interpersonal communication. This research is qualitative research using the method of analysis of the phenomenological approach, Interpretative Phenomenological Analysis (IPA). Data collection techniques used interviews and observation. The results of this study describe interpersonal communication revealing the background and reasons parents introduce sex education to children, among the most powerful reasons is to look after children. The six subjects involved partners in introducing sex education, the initial age in introducing sex education was on average under 6 years.

Keywords


Interpersonal communication, parent, sex education

Full Text:

PDF

References


Akbar, Padillah, dkk. 2018. Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah dan Disposisi Matematis Matematika Siswa Kelas XI SMA Putra Juang Dalam Materi Peluang. Journal Cendikia: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 144-153.

Anggraeni, D.W. (2015). Komunikasi untuk Pendidikan Seks pada Anak Usia Dini.

Astuti. S. W (2017). Pendidikan Seks pada Anak Taman Kanak-kanak Melalui Metode Permainan Ular Tangga “Aku Anak Berani” (Studi Deskripsi Komunikasi Interpersonal Anak dalam Bermain Ular Tangga “Aku Anak Berani”). Fakultas Ilmu Komunikasi Universitas Mercu Buana Jakarta.

Belinda, J., Yoanita, D., Wahjudianata, M. (2022). Pemeliharaan Hubungan Pasangan Jarak Jauh pada Masa Persiapan Pernikahan. Jurnal E- Komunikasi. 10(2). 1-11.

Burhaein. (2017). Aktivitas Fisik Olahraga untuk Pertumbuhan dan Perkembangan Siswa SD (online).

Chomaria. (2012). Pendidikan Seks untuk anak. Solo: Aqwam Solo.

De Vito, A., Joseph. (2015). The Interpersonal Comunication (14th ed). England: Pearson Education.

Erni, A. (2017). Komunikasi Interpersonal Keluarga Tentang Pendidikan Seks Pada Anak Usia 1-5 Tahun. Jurnal Dakwah dan Komunikasi. 2(1). 19-38.

Fathoni, Abdurrahmat. (2011). Metodologi Penelitian & Teknik Penyusunan Skripsi. Jakarta: Rineka Cipta.

Finkelhor, David. 2009. The Pervention of Childhood Sexual Abuse. Jurnal. New England: University of New Hampshire.

Handayani, M., Dkk. (2017). Pencegahan kasus kekerasan seksual pada anak melalui prevention of sexual violence cases in children through interpersonal communication. Jurnal Ilmiah VISI PGTK PAUD Dan DIKMAS, 12(1), 67–80. journal.unj.ac.id/unj/index.php/jiv/article/download/2805/2091.

Hainstock, E. G. 2002. Montessori untuk Anak Prasekolah. Jakarta: Pustaka Delaprasta.

Jatmikowati, T. E., Angin, R., & Ernawati, E. (2015). Model dan materi pendidikan seks anak usia dini perspektif gender untuk menghindarkan sexual abuse. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 34(3). Komisi Perlindungan Anak. (2015). Jakarta.

Kurniawati, Dewi. (2016). Interpersonal Communication in Preventingn Child

Kusdiyati, S., & Fahmi, I. (2018). Observasi Psikologi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya. Mukri, G, S. (2015). Pendidikan Seks Usia Dini Dalam Perspektif Hukum Islam. Mizan;

Jurnal Ilmu Syariah, FAI Universitas Ibn Khaldun (UIKA) BOGOR. 3(1). 1-20. https://www.academia.edu/20370983.

Nugraheni, D, F, A dan Pratiwi, H, P. (2020). Pernikahan Jarak Jauh (Long Distance Marriage) Pada Masyarakat Perkotaan (Studi Di Kecamatan Kalikotes, Kabupaten Klaten) Long Distance Marriage In Urban Society (Study At Kalikotes Subdistric, Klaten Distric). Jurnal Pendidikan Sosiologi. 1-25.

Ratnasari, A. (2021). Komunikasi Harmonis Orang Tua dengan Anak. Jurnal Komunikasi. 8(2). https://doi.org/10.29313/mediator.v8i2.1247.

Rayani, D. (2020). Pentingnya Pembiasaan Komunikasi Positif Dalam Keluarga Di Masa Pandemik Covid 19. Jurnal Realita. 5(2). 1068-1075.

Saebani, B., Ahamad. (2008). Metode Penelitian. Bandung: VC Pustaka Setia.

Septiani, D, R. (2021). Pentingnya Komunikasi Keluarga dalam Pencegahan Kasus Kekerasan Seks pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak. 10(1). 50-58. https://journal.uny.ac.id/index.php/jpa/oai.

Smith, J. A., Flowers, P., & Larkin, M. (2009). Interpretative Phenomenological Analysis. London: SAGE.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methods). Bandung: CV Alfabeta. Susanti. D. (2020). Peningkatan Pengetahuan Orangtua Siswa Sdn Krebet Tentang Pendidikan Seks Pada Anak Fakultas Kesehatan, Universitas Jenderal Achmad Yani, Yogyakarta.

Yolanda, W., Dkk. (2021). Kepercayaan Diri Dan Kesadaran Diri Terhadap Komunikasi Interpersonal Dan Pengembangan Kari. Jurnal Penelitian dan Pengukuran Psikologi.10(2).100-106. DOI:https://doi.org/10.21009/JPPP.102.05.




DOI: https://doi.org/10.2910/insight.v1i2.10630

Article Metrics

 Abstract Views : 35 times
 PDF Downloaded : 1 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Al-Fadhilah Raufika, Yara Anita Anastasya, Nursan Junita

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.