ANALISIS EFISIENSI PERUSAHAAN PERTANIAN DI INDONESIA DENGAN METODE DATA ENVELOPMENT ANALYSIS (DEA)

Tarisa Rama Utari, Mutia Rahmah, Murtala Murtala, Reza Juanda

Abstract


This study aims to determine the condition of the company, efficient or not through the efficiency analysis test. The method in this analysis test is non-parametric quantitative with Data Envelopment Analysis (DEA) model. The data source is based on the financial statements of agricultural companies, where the input variables include; Total Assets, Liabilities and Land, while the output variable is Sales. Processed using MaxDea software. There are 12 sample companies or DMU in this study. The results of DMU analysis using VRS output orientation assumptions show that agricultural companies that are on an efficiency scale of 1 are 4 companies.


Keywords


Efficiency, Data Envelopment Analysis, VRS, Agroindustry

Full Text:

PDF

References


Efendi, J., Park, J. D., & Smith, L. M. (2014). Do XBRL filings enhance informational efficiency? Early evidence from post-earnings announcement drift. Journal of Business Research, 67(6), 1099-1105.

Erica, D. (2018). Analisa rasio laporan keuangan untuk menilai kinerja perusahaan PT Kino Indonesia Tbk. Jurnal Ecodemica, 2(1), 12-20.

Farida, N., & Azhari, M. (2018). Penerapan DEA Dalam Mengukur Efisiensi Dan Pengaruhnya Terhadap Stock Return. Jurnal Sikap, 2(2), 112-121.

Fahmi, Irham (2014). Manajemen Keuangan Perusahaan dan Pasar Modal, Jakarta: Mitra Wacana Media.

Ismayanti, Fitri dan M.M. Hanafi. (2003). Kepemilikan Manajerial, Kepemilikan Institusional, Resiko, Kebijakan Utang dan Kebijakan Dividen: Analisis Persamaan Simultan. Prosiding Simposium Nasional Akuntansi VI., Surabaya, 16-17 oktober, hm. 260-277.

Handaru Jati. (2015). Penilaian Efisiensi Universitas Lpk Di Indonesia Dengan Menggunakan Data Enveloptment Analysis. Jurnal Electronics, Informatics, and Vocational Education (ELINVO). Volume 1, Nomor 1, November 2015.

Hartono, Hendry, dkk (2012). Pengaruh Strategi Pemasaran Terhadap Peningkatan Penjualan Pada Perusahaan “Dengan Menetapkan Alumni dan Mahasiswa Universitas Bina Nusantara Sebagai Objek Penelitian”. Universitas Bina Nusantara. Jakarta.

Hidayati, D. 2016. Strategi Komunikasi Pemasaran Usaha Skala Mikro (Micro Enterprise) Kub Bajrah Gunah Klampis Bangkalan Pada Produk Terasi, Petis Dan Kerupuk Ikan. Agriekonomika 5(1):104 -112.

Hutagalung, E.N., Djumahir & Ratnawati, K. (2013). Analisis Rasio Keuangan

terhadap Kinerja Bank Umum di Indonesia. Jurnal Manajemen Vol.2 No 1, 2013 Hal:122-130. Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Brawijaya Malang.

Lee, Y. J., Joo, S. J., & Park, H. G. (2017). An application of data envelopment analysis for Korean banks with negative data. Benchmarking: An International Journal.

Mulyadi, S., Basuki, A. H., & Prabowo, H. (2019). Metode penelitian kualitatif dan mixed method: perspektif yang terbaru untuk ilmu-ilmu sosial, kemanusiaan, dan budaya.

S. Munawir. (2004) Analisis Laporan Keuangan, Edisi Ke-4, Liberty, Yogyakarta. Ikatan Akuntan Indonesia (IAI). 2004. Pernyataan Standar Akuntansi Keuangan (PSAK). Jakarta: Salemba Empat.

Murhadi, W. R. (2009). Analisis Laporan Keuangan Proyeksi dan Valuasi Saham. Jakarta: Salemba Empat.

Philip Kotler (2009), Manajemen Pemasaran. Indeks, Jakarta.

Ross, et. al. (2015). Pengantar Keuangan Perusahaan (Edisi Global Asia). Jakarta: Salemba Empat.

Sugiyono. 2014. d. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sastradipoera, Komaruddin. 2003. Manajemen Marketing Suatu Pendekatan Ramuan Marketing. Kappa-Sigma. Bandung.




DOI: https://doi.org/10.29103/jepu.v6i2.12952

Article Metrics

 Abstract Views : 73 times
 PDF Downloaded : 24 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Tarisa Rama Utari, Mutia Rahmah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Stat Counter

 

Flag Counter

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.